CNV opent informatiepunt voor werknemers, vanwege afschaling Covidlijnen GGD

Afronding contract gaat lang niet altijd goed

Werknemers van contactcenters die hun werk kwijtraken bij de Covidlijnen van de GGD, moeten goed opletten dat hun contract op een nette manier wordt afgerond. Die waarschuwing geeft CNV Vakmensen, na signalen dat de eindafrekening lang niet altijd goed gaat. De bond heeft nu een informatiepunt geopend waar werknemers voor vragen en hulp terecht kunnen.

Meteen naar het informatiepunt >

Ruim 10.000 werknemers zijn op dit moment nog aan de slag voor de Covidlijnen van de GGD, bijvoorbeeld voor het plannen van test- of vaccinatieafspraken. De GGD maakt hiervoor gebruik van de diensten van contactcenters, die hiervoor dan weer uitzenders inschakelen.

• Hierbij betrokken contactcenters zijn o.a.: Teleperformance, Webhelp, Yource, Majorel
  • Hierbij betrokken uitzendbureaus zijn o.a.: Manpower, Randstad, Unique, Olympia, YoungCapital, Wiertz, MF

In rap tempo afgeschaald

‘We zien nu dat de werkzaamheden voor de GGD in rap tempo worden afgeschaald’, zegt Rémy Biesmans, bestuurder bij CNV Vakmensen. ‘Mensen krijgen te maken met minder uren of beëindiging van hun contract. Dat was natuurlijk te verwachten, gezien de fase waarin de coronacrisis zich nu bevindt, maar zo’n contract moet wel op een nette manier worden afgerond. Dat gaat in de praktijk niet altijd goed.’

Eindafrekening gaat niet altijd goed

CNV Vakmensen krijgt bijvoorbeeld signalen dat de eindafrekening niet altijd klopt. Biesmans: ‘Bij einde contract kun je bijvoorbeeld recht hebben op een transitievergoeding en uitbetaling van verlofdagen of vakantiegeld. Uitzendbureaus en werkgevers willen dat nog weleens ‘vergeten’. Als je dan niet oplet, kun je zomaar geld mislopen. We merken dat veel werknemers – vaak gaat het om uitzendkrachten of werknemers met een tijdelijk contract – geen idee hebben wat de regels zijn en waar ze mogelijk nog recht op hebben. Het is soms ook wel erg ingewikkeld.’

CNV opent informatiepunt

De bond heeft daarom een informatiepunt geopend waar werknemers terecht kunnen voor informatie en (juridische) hulp. Biesmans: ‘Duizenden werknemers hebben tijdens de coronacrisis uitstekend werk verricht. Zonder hen had de GGD die klus nooit kunnen klaren. Nu is het zaak dat aflopende contracten ook op een nette manier worden afgerond. Daar willen we als vakbond graag een rol in spelen.’

Wat gaat er mis? Een aantal concrete voorbeelden:

• Bij ziekte krijgen werknemers niet altijd de aanvulling waar ze recht op hebben. Bij een contract fase A met uitzendbeding krijg je bij ziekte een aanvulling tot 90%. Dat vergeten sommige uitzenders weleens.
  • Bij einde opdracht eindigt ook vaak het contract. Daar vergeten werkgevers nog weleens de transitievergoeding te betalen. Werknemers hebben daar recht op voor elke dag dat ze in dienst zijn geweest. Het gaat om 1/3 maandsalaris per gewerkt dienstjaar. Bij een wisselend maandsalaris wordt dan uitgegaan van een gemiddeld maandloon.
  • Het gebeurt regelmatig dat werkgevers een nieuwe vacature aanbieden die niet passend is en daarbij zeggen er geen recht is op een transitievergoeding. Dit is niet juist.