Oproep: geef arbeidsmigranten in vleesindustrie vaste baan

CNV en FNV willen dat mensen met een flexcontract in de vleesindustrie in vaste dienst worden genomen door de slachthuizen. Dat bepleiten de bonden in een brief aan minister Wouter Koolmees. In de vleesindustrie werken 12.000 mensen. Op de werkvloer werkt 90% op een flexcontract, 80% van hen is arbeidsmigrant. Zij werken via uitzendbureaus in de slachthuizen.

Aanleiding voor de brief is een gesprek over misstanden in de vleesindustrie met de minister Koolmees, de vleesindustrie en de bonden. Dat gesprek vond enkele weken geleden plaats, nadat de Tweede Kamer zich had uitgesproken (motie Futselaar) over de noodzaak tot verbeteringen. FNV en CNV willen dat er snel stappen worden gezet, omdat arbowetten en arbeidstijdenwetten overtreden worden, arbeidsmigranten die zich uitspreken over misstanden niet meer terug hoeven te komen en vakbonden geen toegang tot de werkvloer krijgen.

In Duitsland zijn inmiddels tienduizenden arbeidsmigranten in vaste dienst genomen, omdat de staat dat vorig jaar oplegde.

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong: ‘Wat in Duitsland kan en wenselijk is, is dat ook hier. Ook bij ons kan een vaste baan opgelegd worden vanuit de Arbowet: de noodzaak de arbeidsomstandigheden te verbeteren, meer zeggenschap aan werknemers te geven én vanuit oogpunt van dierenwelzijn. Dat kan in een paar maanden geregeld zijn, als de politieke wil er maar is.’

Piet Fortuin, CNV-voorzitter

In de vleesindustrie zijn arbeidsomstandigheden erg slecht, flexkrachten verdienen net boven het minimum en arbeidsmigranten worden daarnaast ook nog eens geconfronteerd met slechte huisvesting, waarbij ze van hun werkgever –de uitzendbureau’s- afhankelijk zijn. De coronapandemie heeft een vergrootglas op de sector gezet, vanwege de clusterbesmettingen van arbeidsmigranten.

Piet Fortuin, voorzitter CNV: ‘Het is gewoon structureel werk, mensen zouden na 1 jaar een vast contract moeten krijgen. Nu zijn er vele uitzendbureautjes actief in landen ten oosten van ons die er een verdienmodel van maken arbeidsmigranten voor weinig geld uit te knijpen en er zelf goed aan te verdienen.’

FNV en CNV willen dat iedereen die langer dan een jaar bij een vleesproducent werkt, direct in vaste dienst komt. Zo nodig vinden de bonden een overgangstermijn van drie jaar acceptabel, maar het kan sneller als de politiek ingrijpt omdat het de noodzaak ziet.

Onlangs gaf Inspectie SWZ aan, dat het checken van uitzendbureau’s ‘het dweilen met de kraan open was.’