Overgang, ook voor mannen!

Column Isa en Medina

De overgang lijkt een typisch vrouwenonderwerp, maar niets is minder waar wat ons betreft. Natuurlijk, als vrouw zul je met jouw lichaam en geest helemaal zelf door de overgang moeten gaan, maar je omgeving heeft er net zoveel mee te maken. Dus als partner, collega of werkgever van, is het wel zo belangrijk om te weten waar een vrouw allemaal mee te dealen heeft. Waar heeft ze last van en wat kun jij doen en/of soms laten?

Begrip en inzicht over de overgang helpt veel vrouwen door die soms ontzettend zware periode. En dus ook mannen! Want waar we allang achter zijn gekomen; mannen zijn helemaal niet tegen ons, maar begrijpen ons gewoonweg vaak niet, zeker tijdens de overgang! Een man kan dan echt denken: Waar is die vrouw waar ik mee getrouwd was? Waar komt dat korte lontje vandaan? Waarom kan ik de ene dag wel iets zeggen en de volgende dag niet? Help, wie is deze vrouw? (Even voor de duidelijkheid; dat denkt deze vrouw zelf ook regelmatig dus daar hebben jullie elkaar alweer in gevonden :-))

Op de werkvloer

En voor we verder gaan met nog talloze vragen en eventuele misverstanden, laten we nog eens verder uitzoomen. Er is namelijk nog een groep mannen die we moeten benoemen, te weten de mannelijke werkgever en collega. Ook voor hem is het belangrijk om te weten wat de overgang nu eigenlijk inhoudt. Op de werkvloer kan een vrouw in de overgang tegen nogal wat dingen aanlopen. Denk aan een presentatie moeten geven terwijl je last hebt van opvliegers en klotsende oksels. Of tegelijkertijd een totale black out hebben omdat je hersenpan tijdelijk een mistbank is geworden. En de temperatuur in een kantoor, is het hier nou zo warm?? En kan ik me nog ergens anders omkleden dan op de wc’s? Zou ik af en toe even 5 minuten voor mezelf kunnen hebben en zo ja, waar?? Mag ik iets vaker even naar buiten? Zou mijn werkgever openstaan voor flexibele werktijden? En op een kantoor zijn er misschien nog mogelijkheden, maar stel je bent verpleegkundige op een couveuseafdeling waar het continu lekker warm moet zijn … Ga er maar aan staan!

Dialoog

Het is niet zo dat wij nu alle antwoorden of de wijsheid in pacht hebben, maar we hebben wel samen met CNV een belangrijke missie: Laten we de dialoog op gang brengen, het gesprek met elkaar aangaan en vooral het taboe op dit onderwerp voor eens en voor altijd van tafel vegen. De overgang is niet raar of iets om je voor te schamen, maar een fase in een vrouwenleven die er gewoon bij hoort. En als we dat met elkaar zo goed mogelijk aangaan, misschien ook wel een hele mooie fase. Waar we allemaal, ook de mannen, veel aan kunnen hebben.

Let’s do this together!

Liefs Isa & Medina

Terugkijken: webinar Men Only

CNV organiseerde eerder het webinar Men Only. Klik hier om dit webinar terug te kijken.

Blijf op de hoogte: Schrijf je in voor de CNV Mens en Werk nieuwsbrief

CNV ondersteunt werkgevers en werknemers bij life events. Weten hoe? Abonneer je op de nieuwsbrief CNV Mens en Werk, boordevol inspiratie en informatie over diverse thema's zoals rouw, de overgang en financiële hulp.

Ja! Ik schrijf me in voor de nieuwsbrief Mens en Werk