Reactie CNV op troonrede: ‘Werkenden dupe van prinsjesdagplannen´

Werkenden zijn de dupe van de prinsjesdagplannen. Vrijwel alle werkenden gaan er op achteruit in 2024. Het kabinet moet daarom de belasting op arbeid verlagen om werkenden meer lucht te geven. Daartoe roept het CNV op naar aanleiding van de troonrede.

´De meeste werkenden profiteren niet van de hogere huur- en zorgtoeslag en ook niet van een hoger kindgebonden budget. Zij betalen wel fors meer reiskosten om op hun werk te komen. Werkenden betalen dus de prijs voor de kabinetsplannen, ‘ stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Hoger nettoloon
Het CNV pleit daarom voor een lagere belasting op arbeid. ‘Een hoger nettoloon is noodzakelijk om de koopkracht van werkend Nederland op peil te houden. We blijven anders dweilen met de kraan open. Het kabinet stopt het ene gat met het andere door nu toeslagen rond te pompen zodat men alsnog de rekening kan betalen. Maar wie nu bruto 10% meer verdient, krijgt netto vaak minder dan 10% op de rekening gestort en levert toeslagen in. Onacceptabel. Werken moet weer lonen. Zeker in deze krappe arbeidsmarkt. We roepen het kabinet op om de belasting op arbeid te verlagen,´ aldus Fortuin.

Hogere reiskosten
De hogere brandstofprijs en duurdere treinkaartjes zijn het CNV daarnaast een doorn in het oog. ´80% van de forenzen legt nu al toe op hun reiskosten, blijkt uit CNV-onderzoek. Komend jaar betalen forenzen zo´n 1.000 euro extra om op hun werk te komen door de hoge belasting op brandstof. Ook worden de treinkaartjes in de spits fors duurder. Iedereen die de auto of het OV voor het werk nodig heeft, gaat er in 2024 verder op achteruit,’ aldus Fortuin. ‘Deze hoge accijns en de duurdere treinkaartjes moet het kabinet terugdraaien. Je werkt om geld te verdienen, niet om geld te betalen.’

Meer stakingen
Het CNV zet zich het komende jaar sterk in voor een hoger nettoloon. ‘Onze looneis is 4 tot 10%. Daarnaast willen we dat werknemers meer meeprofiteren van de bedrijfswinsten. Honderdduizenden mensen hebben nog geen loonsverhoging gehad in de afgelopen 2 jaar. Voor hen gaan we de strijd aan. Zolang de inflatie hoog is en het kabinet daar geen concrete maatregelen toeneemt, verwachten we ook voor het komend jaar meer stakingen.’

Klik hier voor de cao-inzet van het CNV voor het komende jaar.