Reactie CNV op persconferentie kabinet

Goed nieuws dat het kabinet eerste stappen zet om de samenleving weer te openen

Goed nieuws dat het kabinet eerste stappen zet om de samenleving weer te openen. Het water staat Nederland inmiddels tot aan de lippen. Voor de getroffen ondernemers en hun werknemers is maximale overheidssteun nodig. De kans is anders te groot dat veel werkenden in de retail, horeca en schoonheidsbranche hun baan verliezen.

Dat is de reactie van het CNV op de persconferentie van zojuist.

‘De samenleving is op tal van plekken onrustig. Veel winkeliers en horecaondernemers zetten hun deuren weer open, vaak gesteund door hun burgemeesters die toezeggen niet te handhaven. Het draagvlak voor het coronabeleid brokkelt snel af. Aan het nieuwe kabinet de taak om beslissingen zo goed mogelijk te onderbouwen. Zeker nu de ziekenhuizen leeglopen en Omikron milder lijkt te zijn dan we eerder dachten,’ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

Ademruimte
Van de CNV-leden is ruim driekwart voor beëindiging van de lockdown, blijkt uit een CNV-enquête onder 2600 leden deze week. Ook het zorgpersoneel is in meerderheid voor het stoppen met de lockdown. 73% wil versoepelingen op korte termijn. ‘Het is duidelijk: Nederland snakt naar meer ademruimte na twee jaar coronabeleid.’

Begrip werkgevers
De spanningen op de werkvloer lopen op door de huidige regels. 31% stelt dat werkgevers geen begrip tonen als iemand niet kan werken door de quarantaineregels.

Fortuin: ‘We snappen dat werkgevers onder druk staan. Samen moeten we hier echter uitkomen. Om die reden vragen we om versoepeling. Ook om het vertrouwen tussen overheid en burger weer te herstellen: 62% heeft geen vertrouwen in de corona-aanpak van het kabinet, blijkt uit dit onderzoek Het zou mooi zijn als het kabinet de komende tijd luistert naar de geluiden uit de samenleving.’