'Wees extra lief voor jezelf'

Webinar over mentale kanten van de overgang

‘Jezelf accepteren als een nieuw persoon’, ‘je mag ook “nee” zeggen’, ‘blijf communiceren, al begin je maar met één vriendin’, ‘lees je in’, ‘wees extra lief voor jezelf’ en ‘schakel bij ernstige klachten professionele hulp in’. Deze tips kregen de ruim 400 deelnemers aan het tweede CNV-webinar over de overgang mee. Kennis, ervaringen, antwoorden op vragen. Een impressie.

‘Je kunt hier rustig in de overgang zijn, want iedereen snapt het’, zegt schoolleider Rachel Kemperman over haar team van 60 mensen, van wie 57 vrouwen. ‘Zo had een medewerker het een keer zo warm, dat ze – in het bijzijn van een collega – haar maillot naar beneden deed, en zo, met de maillot op haar enkels achter haar bureau zat. En juist op dat moment kwam er iemand aan, die zich voorstelde als de nieuwe bestuurder.’ Ze lacht voluit. ‘De moraal van het verhaal is: als je je maillot uit doet, doe ‘m dan helemaal uit.’ Actrices en ervaringsdeskundigen Isa Hoes en Medina Schuurman reageren: ‘Ja, we moeten er ook om blijven lachen hoor.’ ‘En vooral extra lief zijn voor elkaar!’

V.l.n.r. presentator Evelien de Bruijn, Isa Hoes, Birit Broekman, Medina Schuurman, Rachel Kemperman, Daniëlle Woestenberg

Depressies

Psychiater en onderzoeker op het gebied van de overgang, Birit Broekman, staat stil bij de mentale kanten van de overgang. ‘Vanaf je 45ste kun je al overgangsklachten krijgen. Vier op de vijf vrouwen ervaren klachten, variërend van stemmingswisselingen tot opvliegers en depressies. Een derde heeft zo veel last dat het invloed heeft op hun leven en werk.’ Ze legt uit dat de symptomen van een depressie deels overeenkomen met die van de overgang. En dat voldoende bewegen, goed slapen, gezonde levensstijl en erover praten heel belangrijk zijn om met die klachten te kunnen dealen. Bij ernstige klachten adviseert ze een professional in te vliegen voor hulp.

Perfectionisme

Tijdens en na haar presentatie komt er een lange stroom vragen los, over problemen met slapen, geheugen, concentratie, hormonen. Is zoeken naar woorden ook een symptoom van de overgang, wil een deelnemer weten. Medina Schuurman knikt: ‘Zeker. Geheugen- en concentratieproblemen. Ik merk als actrice vooral bij het leren van teksten dat mijn hersenen wel een spons lijken. Je moet echt harder werken om iets in je hoofd te krijgen.’ En Isa Hoes: ‘Deze generatie vrouwen heeft zo’n last van perfectionisme. We willen de leukste vrouw zijn, de leukste moeder, de leukste partner, de leukste werknemer. Daar kunnen we nog best wat downsizen hoor!’

De woorden die deelnemers meenemen uit dit webinar

Veilige omgeving

‘Vaak wordt gedacht dat de vrouw met klachten een burnout heeft, terwijl het gewoon de overgang is’, weet CNV Onderwijsvoorzitter Daniëlle Woestenberg. ‘En dan gaan vrouwen maar minder uren werken, salaris inleveren. Nee! We moeten het zo organiseren dat vrouwen op een fijne manier kunnen blijven werken, ook in deze levensfase.’ Kemperman vult aan: ‘We moeten zo’n veilige omgeving creëren, dat vrouwen ermee durven komen. En dan oplossingen op maat aanbieden.’ Schuurman tipt nog: ‘Vertel het op je werk, en neem wat vaker een break, maak een wandelingetje, doe een ademoefening.’

Mannen

‘Het is wel grappig hoe wij weer praten over wat de vrouwen moeten doen’, zegt Hoes. ‘Maar we moeten ook praten met de mannen, want die hebben geen idee waar wij doorheen gaan! Ik hoop dat het zover komt dat mannen er niet meer lacherig over doen, ons niet meer belachelijk maken en wij ons niet meer schamen als we een opvlieger hebben.’

Benieuwd naar alle vragen en antwoorden? Houd dan deze pagina in de gaten.
Meer weten over hoe je je overgangsklachten bespreekbaar maakt? Schrijf je vast in op ons volgende webinar op 17 mei.

Open over de overgang 2