Onderzoek functiewaardering wijst op belangrijke rol MR

Na het dichten van de loonkloof tussen leraren in het primair en voortgezet onderwijs heeft bureau Leeuwendaal op verzoek van sociale partners onderzocht hoe de loonkloof bij andere functies wordt ervaren. Niet geheel onverwacht bleek ook bij schoolleiders en ondersteunend personeel in het primair onderwijs veel onvrede te bestaan over de waardering van de functies.

Het onderzoek van Leeuwendaal laat zien dat er onvoldoende over de functiebeschrijvingen wordt gesproken. Scholen kiezen te makkelijk voor de voorbeeldfuncties, zonder te kijken of die beschrijving wel past bij de functie die hen voor ogen staat. Die makkelijke keuze wordt niet alleen door besturen/bestuurders en werknemers gemaakt, maar ook door medezeggenschapsraden. In de cao staat dat het functiehuis ieder jaar bij de bespreking van het fomatieplan aan de orde moet/kan komen. In veel gevallen wordt het bestaande functiehuis automatisch als vaststaand feit aangenomen. Eigenlijk zouden bestuur en MR ieder jaar moeten nagaan of de functies die feitelijk worden uitgevoerd nog wel passen in het bestaande functiehuis.

Meer informatie over her rapport van Leeuwendaal en de reactie van de sociale partners vind je hier.