Zo is er een nieuw artikel 7a toegevoegd aan de wet. In dat nieuwe artikel staat dat het bevoegd gezag bij alle documenten moet aangeven wat er van de (G)MR verwacht wordt: is het ter informatie, ter advisering of ter instemming (van de hele (G)MR of een geleding). Daarbij moet ook aangegeven worden op basis van welk wetsartikel het document is gebaseerd. De tweede wijziging is een tekstwijziging van artikel 8.1, het informatierecht van de (G)MR. Dat informatierecht is door de wijziging een informatieplicht van het bevoegd gezag geworden. Het bevoegd gezag moet voortaan samen met het voorgenomen besluit ook alle informatie aan de (G)MR sturen die de (G)MR nodig heeft om een besluit te kunnen nemen. Het kan er daardoor op lijken dat het informatierecht van de (G)MR niet meer bestaat. Er staat niet meer expliciet in de wet dat de (G)MR alle informatie ook moet krijgen waar de (G)MR om vraagt. Toch bestaat dat informatierecht nog steeds. Als de (G)MR van mening is dat er meer informatie nodig is kan de (G)MR het bevoegd gezag er op wijzen dat niet aan de wettelijke informatieplicht is voldaan. De ontbrekende informatie moet dan alsnog gegeven worden.