Beoogde uitbreiding handhaving DBA werkt schijnconstructies mogelijk in de hand

14-02-2018

Het CNV vreest dat kwaadwillende opdrachtgevers vrij spel krijgen nu de aanpak van schijnconstructies complexer en ingewikkelder wordt. Voorzitter Maurice Limmen: ‘Het kabinet zegt nu eigenlijk niet te handhaven behalve bij de echte boeven, en maakt de regels daarvoor vervolgens ingewikkelder. Dat kan niet goed aflopen.’

Minister Koolmees (Sociale Zaken) en staatssecretaris Snel (Financiën) maakten recent bekend dat de handhaving van de huidige zzp-wetgeving wordt opgeschort tot 1 januari 2020. Ondertussen wordt de strijd tegen schijnconstructies wel intensiever en complexer.

Minister Koolmees en Staatssecretaris Snel hebben gezegd dat de Belastingdienst alleen ingrijpt als er bewijs is voor een fictieve dienstbetrekking, duidelijke schijnzelfstandigheid en opzettelijke schijnzelfstandigheid. Van alle criteria moet sprake zijn, voor er wordt gehandhaafd. Limmen: ‘Feitelijk maakt het kabinet het dus moeilijker om te handhaven, want met deze criteria wordt het juist veel ingewikkelder om aan te tonen dat er sprake is van een schijnconstructie. Hoe laat je immers zien dat er opzet in het spel is?’

Staatssecretaris Snel heeft gezegd dat je maar liefst vier keer door de Belastingdienst op de vingers moet zijn getikt wil er sprake van zijn van opzet. Limmen: ‘Wij vrezen dat er hierdoor alleen maar meer schijnconstructies door het toch al lekke net glippen. Juist door dit pad te kiezen wordt het alleen maar lastiger om aan te tonen of een ondernemer kwaadwillend en strafbaar is. Het kabinet geeft daarmee de cowboys vrij spel en roept het wilde westen uit in zzp-land, tenminste tot 2021.’

‘Er zullen dus ontzettend veel mensen onterecht worden aangemerkt als zzp-er, die eigenlijk gewoon in loondienst zouden moeten zijn. Voor die mensen worden geen sociale premies afgedragen. Nog los van het leed voor de slachtoffers van dat soort constructies, ontduiken werkgevers en masse belasting. Laat het kabinet maar eens in kaart brengen hoeveel geld de schatkist hierdoor gaat mislopen. Kosten die vervolgens weer zullen terechtkomen bij de mensen die wél netjes omgaan met de arbeidsrelatie. Het zou allemaal heel eenvoudig opgelost kunnen worden: handhaaf de wet DBA gewoon en bestraf schijnconstructies en uitbuiting.’

Limmen verwijst daarbij naar maaltijdbezorger Deliveroo die zijn werknemers dwingt zzp’er te worden. ‘Als we dit soort praktijken niet aanpakken kunnen andere bedrijven zulke constructies ook toepassen. Dat is zeer zorgelijk.’

Download hier de brief aan de Tweede Kamer over dit onderwerp.