CNV: gemiste kans dat Eerste Kamer verhoging minimumloon wegstemt

Het is een gemiste kans dat de Eerste Kamer de verhoging van het minimumloon volgende week wegstemt, stelt het CNV vanavond.

‘De boodschappen zijn 10% duurder geworden. Wie voor een minimumloon werkt, is er de afgelopen jaren in koopkracht op achteruitgegaan. Veel mensen kunnen nauwelijks rondkomen. Daarom is die verhoging zo belangrijk. Het CNV vindt het onbegrijpelijk dat de Eerste Kamer niet met een verhoging akkoord gaat, ´ aldus Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

'Politieke partijen hebben tijdens de verkiezingen de mond vol over bestaanszekerheid. Maar als het op daden in de praktijk aankomt, laten ze het afweten. Zeer teleurstellend.'

Het CNV zet op in op een loonsverhoging voor alle werkenden. De looninzet dit jaar is 4 tot 10%. Daarnaast maakt het CNV afspraken over een nominale loonsverhoging van 50 tot 100 euro per maand. ‘Voor de laagste inkomens is die nominale loonsverhoging belangrijk. Het kan net het verschil zijn tussen wel en niet rondkomen. Die inzet blijft staan als een huis.’