Bonden en werkgevers wijzen leden Tweede Kamer op hun verantwoordelijkheid voor het onderwijs

05-11-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Bonden en werkgevers doen een dringend beroep op de Tweede Kamer om tijdens het behandelen van de onderwijsbegroting bij motie uit te spreken zich maximaal in te spannen om ten minste de gevraagde middelen uit het vrijdag afgesproken noodpakket structureel te maken.

Want, is de verwachting, ‘een dergelijke uitspraak geeft in de sectoren primair en voortgezet onderwijs en de samenleving vertrouwen dat goed onderwijs ook op de lange termijn gewaarborgd is.’

In een brief aan de parlementariërs wijzen de sociale partners erop dat ‘structurele problemen vragen om structurele oplossingen’. Benadrukt wordt dat deze passage ook is opgenomen in het vrijdag afgesloten convenant tussen bonden, werkgevers en kabinet om €460 miljoen te investeren in het funderend onderwijs.

De ondertekenaars zijn positief dat van het afgesproken bedrag €16,5 miljoen structureel is. ‘Tegelijkertijd hebben wij in zowel primair als voortgezet onderwijs te maken met structurele uitdagingen die structurele investeringen vragen. De tekorten aan leraren en schoolleiders lopen dramatisch op.’