CNV: laat werknemers niet in de kou staan als gevolg klimaatakkoord

13-03-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Werknemers mogen niet het kind van de rekening te worden bij de uitwerking van het klimaatakkoord. Dat zegt het CNV in reactie op de CPB-doorrekeningen van het ontwerp klimaatakkoord.

‘De klimaattransitie lijkt niet de banen op te leveren, die eerder wel werden verwacht. Daarbij kan er ook werkgelegenheid onder druk komen te staan. Een groot punt van zorg voor het CNV. Als dat gebeurt, dan heeft dat onze volledige aandacht. We maken ons sterk om de werknemers die daar mee te maken krijgen aan het werk te houden. De klimaatplannen moeten niet iets worden van de ‘happy few’, aldus Arend van Wijngaarden, CNV-voorzitter.

Er moet genoeg geld in het kolenfonds komen
Voor het CNV staat het buiten kijf dat de klimaatdoelen behaald moeten worden. De transitie naar een duurzame toekomst slaagt alleen als er genoeg draagvlak is en er niemand achter blijft. Het CNV vindt het dan ook meer dan terecht dat er een kolenfonds in het leven wordt geroepen. ‘Het is nu zaak om dit fonds adequaat uit te werken. Er moet genoeg geld in komen. Zodat werknemers in sectoren die veranderen een goede van-werk-naar-werk begeleiding krijgen,’ zo stelt Van Wijngaarden.

Zorgen over verdeling lasten
Het CNV maakt zich zorgen over de verdeling van de klimaatlasten. Ook hiervoor geldt dat sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Zeker waar het de verdeling tussen bedrijfsleven en burgers betreft. Van Wijngaarden: ‘De doorrekeningen zien er op dat punt niet goed uit. Het kabinet is nu aan zet en zal echt met een goed verhaal moeten komen. Het CNV zal die plannen beoordelen op een eerlijke verdeling van de lasten en de werkgelegenheidseffecten.’