CNV-oproep aan minister Asscher: "Pak de handschoen op en pas WW-regeling aan”

03-09-2015

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

"Het is goed dat minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de knelpunten in kaart brengt die werknemers door het Dagloonbesluit ondervinden bij de WW." CNV Voorzitter Maurice Limmen reageert hiermee op het debat van 2 september in de Tweede Kamer. Het CNV riep de minister eerder op het Dagloonbesluit aan te passen. De minister wees dat verzoek in eerste instantie af. "Het is positief dat de minister nu wel samen met ons constateert dat hier een probleem is, omdat mensen op een lagere WW-uitkering uitkomen."

Het nieuwe Dagloonbesluit zorgt ervoor dat mensen die niet het hele jaar hebben gewerkt, anders worden behandeld. Tot 1 juli werd de hoogte van de WW-uitkering berekend door het verdiende loon te delen door het aantal gewerkte dagen. Maar vanaf 1 juli tellen ook de niet-gewerkte dagen mee. Dat leidt er toe dat de WW-uitkering lager is. Limmen: "Dit gaat fundamenteel in tegen het karakter en de bedoeling van de WW. Flexwerkers, starters en herintreders zullen hierdoor op een lagere uitkering uitkomen."

"Het is niet goed dat er onderscheid ontstaat tussen flexwerkers en vaste werknemers bij de hoogte van een WW-uitkering, terwijl ze er allebei gewoon recht op hebben. Ik hoop dan ook dat de minister aankondigt dat hij het Dagloonbesluit aanpast", aldus Limmen.