CNV reageert op het nieuwe regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’

31-10-2017

In aanloop naar het debat in de Tweede Kamer over het nieuwe regeerakkoord ‘Vertrouwen in de toekomst’, stuurt het CNV een brief als eerste reactie naar de Tweede Kamer.

Maurice Limmen voorzitter CNV Vakcentrale: “De ambitie van het nieuwe kabinet om meer mensen aan een vast contract te helpen klinkt prima, maar de uitwerking is onvoldoende om de doorgeschoten flexibilisering van de arbeidsmarkt op te lossen. Heel goed dat het nieuwe kabinet constateert dat vaste werknemers, flexwerkers en zzp-ers onbedoeld concurrenten van elkaar zijn geworden. Maar in de huidige voorstellen blijft flex goedkoper dan vast en wil het kabinet zelfs maatregelen nemen die de onzekerheid alleen maar weer groter maken. Zoals een proeftijd van vijf maanden. Hiermee blijven de arbeidsmarktplannen steken in goede voornemens. De trend van onzekerheid waar middengroepen, en veel van onze jongeren mee te maken hebben, wordt niet doorbroken met deze plannen. Dat moet en kan anders.”

Investeren in werknemers
Investeren in werknemers is cruciaal voor een gezonde en duurzame arbeidsmarkt. Veel werknemers krijgen te maken met enorme veranderingen in de arbeidsmarkt, zoals bijvoorbeeld robotisering, digitalisering of het volledig verdwijnen van sectoren of beroepen. Belangrijk is dat werknemers weer nieuwe perspectieven krijgen via om- of bijscholing en begeleiding van werk naar werk. Hier wordt te weinig aandacht aan besteed in het regeerakkoord. Te meer omdat investeren in duurzaamheid op arbeidsmarkt belangrijk is om het hoofd te bieden aan krapte op de arbeidsmarkt en langer doorwerken. Maurice Limmen: “Scholing moet werknemers klaarstomen voor de toekomst. Naast eigen verantwoordelijkheid van de werknemer is er echter ook een verantwoordelijkheid voor werkgevers en overheid. Dat betekent dus ook investeren in  maatschappelijk belangrijke sectoren zoals de zorg, het onderwijs en de bouw waar straks een enorme schaarste komt. Ook moeten werknemers in staat zijn om langer door te werken en gezond hun pensioen te halen. Op dit moment stijgt de AOW te snel. Het kabinet geeft geen oplossingen voor de grote uitval van werknemers die het arbeidstempo niet volhouden.”

Focus op de middengroepen goed, maar mét de benodigde solidariteit
De focus op de koopkrachtverbetering van de middengroepen is goed. “Deze groepen hebben de crisis opgevangen en hiervoor een prijs betaald. Hoog tijd dat zij erop vooruitgaan. Maar ook voor de gepensioneerden en uitkeringsgerechtigden moet meer aandacht zijn. De aangekondigde maatregelen voor mensen die geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn en mensen met een arbeidsbeperking maken dat deze groepen de sigaar zijn met dit regeerakkoord. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van het kabinet. We mogen onze ogen nooit sluiten voor de kwetsbare groepen in de samenleving,” aldus Limmen.

En dat geldt ook voor alle mensen die nu en straks een pensioen krijgen. Het kabinet geeft de sociale partners de ruimte om met voorstellen te komen om het huidige pensioenstelsel aan te passen. “Het is dan wel zaak om dat zorgvuldig te doen met oog voor de belangen van alle deelnemers: werkenden en gepensioneerden. Kernwaarden als solidariteit, collectiviteit en verplichtstelling moeten daarbij overeind blijven. De suggestie in het regeerakkoord dat er al een akkoord in de SER over de pensioenen zou zijn is daarom voorbarig.”

Uitgestoken hand
Het CNV staat positief tegen de uitnodiging van het kabinet om in overleg te treden met het kabinet over de arbeidsmarkt. Maar het resultaat telt. Deze gesprekken moeten leiden tot afspraken die in het belang zijn van hardwerkend Nederland. Want meer zekerheid in werk leidt tot echt meer vertrouwen in de toekomst.

Lees hier de officiële reactie in een brief aan de Tweede Kamer