CNV steunt Landelijke campagne tegen afschaffen dividendbelasting

19-06-2018

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

Een landelijke campagne is gestart tegen het afschaffen van de dividendbelasting. Tax Justice Nederland is daarmee begonnen en het CNV sluit daarbij van harte aan. Het kabinet is van plan om in september met het wetsvoorstel naar de Kamer te komen waarin de dividendbelasting wordt afgeschaft. De komende maanden wil het Nederlandse netwerk van maatschappelijke organisaties duidelijk maken dat de afschaffing van deze belasting ondoordacht is en het voorstel van tafel moet.

Niet meer banen door afschaffen dividendbelasting
CNV-voorzitter Maurice Limmen: “Afschaffing van de dividendbelasting draagt niet bij aan meer of beter werk in Nederland. Het leidt niet tot meer banen, zoals wordt beweerd door de voorstanders van de afschaffing.” Dat blijkt uit memo’s van het ministerie van Financiën en onderzoek van SOMO. Het geld vloeit grotendeels (77 procent) naar buitenlandse belastingdiensten. De overige 23 procent komt terecht in het Verenigd Koninkrijk en in belastingparadijzen en garandeert dus geen investeringen in de Nederlandse werkgelegenheid.
Sterker nog: de afschaffing van de dividendbelasting versterkt de belastingconcurrentie tussen landen. Nederland heeft internationaal al een slecht imago als belastingparadijs. Het enige andere grote Europese land dat geen dividendbelasting heft is het Verenigd Koninkrijk.

Nederland loopt 1.4 miljard euro mis
Door de afschaffing van de dividendbelasting zal de Nederlandse overheid jaarlijks 1,4 miljard euro mislopen. Geld dat hard nodig is voor andere belangrijke zaken. De campagne gaat van start met een gezamenlijke petitie.

> Ga naar petitie