CNV: Vele malen grotere kans voor uitzendkrachten op arbeidsongevallen, politiek moet ingrijpen

28-06-2018

Het CNV wil dat uitzendkrachten beter bescherm worden tegen arbeidsongevallen. De Inspectie SZW moet daarom toezicht gaan houden op de veiligheid van uitzendwerk en handhaven. Nu wordt er vooral ingezet op zelfregulering. ‘En dat is bij lange niet voldoende. Wat nodig is: toezicht, toezicht en nog eens toezicht’, zo stelt CNV-voorzitter Maurice Limmen in aanloop naar het AO Arbeidsomstandigheden dat vandaag plaatsvindt in de Tweede Kamer. ‘Uitzendkrachten hebben tot 70% meer kans om slachtoffer te worden van een arbeidsongeval dan reguliere werknemers. Dat blijkt na vragen van de Tweede Kamer aan Staatssecretaris van Ark en onderzoek van de Inspectie SZW. Schokkend.’

Uit de antwoorden van de Staatssecretaris op vragen in aanloop naar het AO blijkt dat de kans op een arbeidsongeval met minimaal 1 dag verzuim als gevolg voor uitzendkrachten circa 60% hoger is dan voor werknemers met een vast contract. Voor arbeidsongevallen die leiden tot minimaal 4 dagen verzuim is de kans op een dergelijk ongeval voor uitzendkrachten circa 40% hoger. Ook eerder onderzoek van het RIVM naar trends in ernstige arbeidsongevallen, laat zien dat uitzendkrachten per dag bijna 70% meer risico lopen op een ernstig arbeidsongeval dan reguliere werknemers.

Limmen: ‘Het aantal arbeidsongevallen onder uitzendkrachten neemt nog jaarlijks toe. Eind 2017 is een vijfde van de geregistreerde slachtoffers uitzendkracht, zo zegt de Inspectie zelf. Wat wij al jaren zeggen wordt nu ook bevestigd door de antwoorden van de Staatssecretaris: veel uitzendbureaus en  bedrijven gaan volstrekt onverantwoord om met de veiligheid van uitzendkrachten. Een schande. Ik verwacht niets anders dan dat de Staatssecretaris nu met maatregelen gaat komen: meer toezicht, meer toezicht en nog eens meer toezicht. Bijvoorbeeld met een vliegende brigade speciaal voor werksituaties waar uitzendkrachten aan het werk zijn. Alleen maar zelfregulatie werkt dus overduidelijk niet.”

Donderdag 28 juni vindt het AO Handhaving/Arbeidsomstandigheden plaats in de Tweede Kamer. In dat AO wordt onder andere de ‘Staat van arbeidsveiligheid’ besproken zoals de Inspectie SZW die voor het eerst in 2017 heeft gemaakt. Hierin staat beschreven hoe de veiligheid op de werkvloer er voor staat in Nederland. Ook wordt in dit AO het ‘handhavingsplan’ van de Inspectie voor de komende jaren besproken.