Een tijd van verbinding, ook op de arbeidsmarkt

22-12-2017

De decembermaand is een tijd van verbinding. Met familie, vrienden, buren of collega’s op het werk. En ook een tijd om te reflecteren, en eens stil te staan bij mensen die we misschien niet iedere dag tegenkomen, maar die we kennen als onze naasten. En natuurlijk is de decembermaand er bij uitstek een voor het geven van cadeautjes. En die cadeautjes – net als veel andere dagelijkse boodschappen overigens – bestellen we in toenemende mate online. Vanuit de luie stoel rustig zoeken naar het gewenste presentje, met een muisklik betalen, de dag erna thuisbezorgd.

Gemak dient de mens en laten we vooral niet bang zijn voor innovatie en vernieuwing. En de pakketmarkt vaart er op het oog wel bij. In 2017 kocht 76 procent van de Nederlanders iets online en PostNL maakte op Sinterklaasavond bekend dat ze ten opzichte van het jaar er voor al 30 procent meer pakketjes bezorg hadden. De bezorgbedrijven en webwinkels vinden het allemaal prima en doen er alles aan om het ons als consument zo makkelijk mogelijk te maken. Zo is een Belgische startup onlangs begonnen met het bezorgen van pakketjes op de plek waar de klant zich op dat moment bevindt. Dus niet thuis maar in de sportschool, op je werk of bij de buren waar je op dat moment op bezoek bent. Ze gaan daarbij naar eigen zeggen zelfs zo ver dat ze desnoods hun pakketjes ook met de kajak midden in de vijver komen bezorgen, mocht jij daar op dat moment net lekker zitten vissen. En de bezorging, die is natuurlijk ‘gratis’.

Louter goed nieuws dus, althans, dat lijkt zo. Eigenlijk moet er een belletje gaan rinkelen bij ons als iets plots ‘gratis’ wordt aangeboden, want in werkelijkheid worden die bezorgkosten gewoon doorberekend in de prijs of beknibbeld op de beloning van de werknemers.

Neem die duizenden koeriers die de pakketjes keurig thuis bezorgen. Op papier zijn dat vaak zzp’ers. In werkelijkheid zijn ze vaak volledig van het postbedrijf afhankelijk, volgens de letter van de wet dus in loondienst, maar zo worden ze niet behandeld en betaald.  Sterker: vaak krijgen ze betaald per geleverd pakketje. Als een pakket niet bezorgd kan worden, omdat iemand niet thuis is, krijgen ze niets. Dus gaan bezorgers vaak door tot laat in de avond, om maar zoveel mogelijk pakketjes te kunnen afleveren en aan het eind van de dag voldoende inkomen op te halen. Dubbel parkerend, opgejaagd door stukloon doen deze hardwerkende bezorgers hun best een boterham te verdienen en u en mij tijdig blij te maken met de mooie spullen die we de avond er voor online besteld hebben.

Ofwel, achter die muisklik met snelle service en ‘gratis bezorging’ zit vaak een heel verhaal. De vakbeweging strijdt al jaren voor betere arbeidsomstandigheden voor de pakketbezorgers en werknemers van distributiecentra. Het zijn schoolvoorbeelden van de uitwassen die de doorgeschoten flexibilisering op de Nederlandse arbeidsmarkt met zicht meebrengen. En dat brengt ons weer terug bij dat denken aan elkaar. Want ook een werkrelaties bouw je samen op. Als we in plaats van elkaar te betalen voor ieder bezorgd pakketje in elkaar investeren, een duurzame arbeidsrelatie opbouwen met zekerheid voor werknemer en werkgever, ontstaat er iets moois.

En als we er samen iets moois van willen maken, thuis of op de Nederlandse arbeidsmarkt, betekent dat dat we ons best moeten doen voor elkaar. Niet slechts denken aan het eigen gemak of kille winst, maar aan hoe we er samen voor kunnen zorgen dat we op een fatsoenlijke manier onze boterham kunnen verdienen en af en toe een cadeautje voor elkaar kunnen kopen. Zeker met de feestdagen natuurlijk. En dat betekent dat we na een hopelijk voorspoedige jaarwisseling weer vol aan de bak moeten om er de schouders onder te zetten voor werkend Nederland. Om de trend van de doorgeschoten flexibilisering op de arbeidsmarkt te keren en volop in te zetten op goede arbeidsvoorwaarden, fatsoenlijk loon en het vaste contract als norm. En dat is de plechtige belofte die ik u alvast doe voor 2018.

Voor nu rest mij u allemaal een zalig kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar toe te wensen!

Wil je reageren, klik hier

Trots en met rechte rug de zomer in

Het is hartje zomer, de zon schijnt volop en velen van ons genieten van een welverdiende vakantie. Een mooi moment om...