Eén zwaluw maakt nog geen zomer

21-05-2018

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

Onlangs was ik te gast op radio 1, om te praten over de recente cijfers van het CBS over de arbeidsmarkt. Het CBS maakte bekend dat voor het eerst in jaren het aantal vaste contracten harder groeit dan het aantal flexbanen en dat het aantal vacatures rap groeit. Allereerst: dat is gewoon goed nieuws. Gefeliciteerd aan al die mensen die nu de zekerheid hebben gekregen van een vast contract. We gunnen dat nog veel meer mensen.

Maar laten we niet vergeten; er staan er nog een dikke miljoen mensen langs de kant, die meer willen werken of überhaupt geen baan hebben en wel dolgraag aan de slag willen. Hierbij gaat het onder andere om ouderen, mensen met een arbeidsbeperking en niet-westerse migranten. Geef die mensen nou eens een kans, nu het zo goed gaat! Investeer in vakmensen via opleiding en vaste contracten. Of zoals economen op het NOS journaal het zeggen; kijk naar het onbenutte arbeidspotentieel. Maak je sector aantrekkelijk door het bieden van fatsoenlijke banen. Het is aan die sectoren die nu schreeuwende tekorten hebben zelf om hun tak aantrekkelijk te maken. Nauwelijks investeren in opleidingen van personeel, heeft geleid tot een tekort aan vakmensen. Boontje komt om zijn loontje. Ga dan nu ook niet jammeren, maar stroop de mouwen op en investeer in mensen die al langere tijd buiten spel staan.  Juist nu het zo goed gaat met de economie is het hoog tijd dat ook zíj eindelijk aan bod komen.

Voor wat betreft de stijging van het aantal vaste banen nog het volgende.  Mooi natuurlijk maar daarbij geldt: één zwaluw maakt nog geen zomer. Na jaren van economische groei -die dikwijls ten koste is gegaan van werknemers- is er dan eindelijk een eerste stijging van vaste contracten. Maar de vlag kan nog niet uit, want zelfs vorig kwartaal stéég flexwerk nog fors. En feit blijft; we zijn in Nederland Europees kampioen flex met 35 procent van de werkenden in een flexbaan. Ruim 3 miljoen mensen dus. Met alle gevolgen van dien: flexwerk maakt mensen onzeker en drukt de lonen. Daar zijn alle gezaghebbende instanties het over eens: van het CPB tot de Nederlandse bank, van het IMF tot de WRR.

En dat brengt ons op de toekomst van de arbeidsmarkt. De nieuwe wet van minister Koolmees, de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB), zal er voor zorgen dat de ontslagbescherming van mensen in vaste dienst wordt uitgehold. Dit terwijl flexkrachten tegen een appel en een ei in onzekerheid blijven zitten. Zo blijft het structureel op de Nederlandse arbeidsmarkt de verkeerde kant opgaan. Hoog tijd dus, om de flextrend écht te keren. Maak flex duurder dan vast en herstel het vaste contract in ere.

Maurice Limmen, voorzitter CNV

Wil je reageren, klik hier

Drijfzand

Met Prinsjesdag en de Algemene politieke beschouwingen achter ons, kunnen we de volgende conclusie wel trekken: de...