Het CNV opent in Den Haag 'het jaar van de werknemer'

16-01-2018

'2018 wordt het jaar van de werknemer', daarmee opende Maurice Limmen, voorzitter van het CNV, de traditionele en goed bezochte CNV Jaaropening op 15 januari. In COMM Museum, het voormalige Museum voor Communicatie, vond een debat en borrel plaats met gasten vanuit de politiek, maatschappelijke organisaties, bestuurders van de vakbond en kaderleden. Sofie van den Enk (Keuringsdienst van Waarde) was de dagvoorzitter.

Limmen opende de middag met een korte speech. Zijn belangrijkste boodschap daarbij was dat de vakbond in deze tijden van economische voorspoed stevig zal inzetten op meer loon en betere arbeidsvoorwaarden. Limmen sprak nadrukkelijk werkgevers aan de op de maatschappelijke verantwoordelijkheid om de circa 1,2 miljoen mensen die nog altijd aan de kant staan, zoals mensen met een beperking, migrantenjongeren en oudere werknemers, aan de slag te helpen. Herhaalde oproepen van werkgevers om huidige tekorten op de arbeidsmarkt maar direct op te lossen door buitenlandse werknemers aan te nemen beschouwt Limmen als misplaatst. De politiek sprak hij verder aan op hun verantwoordelijkheid om de flexibilisering, op de arbeidsmarkt nu echt tegen aan.

Aan de hand van vijf stellingen gingen Pieter Heerma (CDA), Gijs van Dijk (PvdA) en Bart van Kent (SP) met elkaar in debat. De eerste stelling ging over de noodzaak van scholing en ontwikkeling. Piet Fortuin, voorzitter van CNV Vakmensen, leidde de stelling aan de hand van een filmpje in. Alle drie de debaters waren het eens met het belang van scholing en ontwikkeling, de meningen liepen uiteen als het ging over wie hiervoor moet betalen. Heerma betoogde dat het een verantwoordelijkheid is van werknemers en werkgevers. Van Kent benadrukte dat ook juist werkgevers hier extra geld voor opzij moeten leggen.

De tweede stelling werd geïntroduceerd door Jan de Vries, voorzitter van CNV Connectief. Zijn stelling was: de AOW-leeftijd gaat onverantwoord snel omhoog. Van Kent was het hier roerend mee eens. Het debat ging vervolgens met name over wat nodig is om mensen ook gezond de gestegen pensioenleeftijd te kunnen laten halen.

Semih Eski, voorzitter van CNV Jongeren, introduceerde de derde stelling; het regeerakkoord doet te weinig om de flexibilisering op de arbeidsmarkt tegen te gaan. Bij deze stelling werd direct gereageerd uit de zaal. CNV-leden werkzaam in het Openbaar Vervoer legden vooral de nadruk op het falen van het huidige aanbestedingsbeleid. De wijze waarop bijvoorbeeld het Openbaar Vervoer wordt aanbesteed, met de focus op de laagste prijs, zorgt ervoor dat werkgevers zich gedwongen voelen om te kiezen voor flex.

'De lonen moeten omhoog en de overheid moet het goede voorbeeld geven' was de stelling dit Loek Schueler introduceerde. Van Dijk en Van Kent waren het roerend met deze stelling eens. Heerma benadrukte dat er loonruimte is, maar dat de publieke sector de lonen in de marktsector volgt. Limmen refereerde daar in zijn slotwoord nog aan. Hij zei: ‘Prima, als de lonen in de publieke sector de markt volgen, maar dan moet je ook wel in de achteruitkijk spiegel durven kijken.' Daarmee refereerde hij aan het feit dat de publieke sector tijdens de crisis jarenlang op de nullijn hebben gestaan.

De laatste stelling, verwoord door Sanne van der Meulen, bestuurder voor CNV Vakmensen in de transportbranche was: Europa is een bedreiging voor de Nederlandse arbeidsvoorwaarden. De discussie die volgde richtte zich met name op de wantoestanden die er op dit moment plaatsvinden, bijvoorbeeld situaties waarbij buitenlandse werknemers 's ochtends van de straat worden opgepikt zonder arbeidsvoorwaarden en recht.