Klimaatakkoord werkt alleen met voldoende oog voor banen en koopkracht

28-09-2018

‘Het CNV wil dat de weg naar een duurzame toekomst gebouwd wordt op een breed draagvlak, waarbij er niemand achter blijft. De politiek is nu aan zet, en wij gaan hun voorstellen de komende tijd ook langs die lat beoordelen.’ Dat zegt CNV-voorzitter Maurice Limmen vanochtend in reactie op de doorrekening van de hoofdlijnen van het klimaatakkoord door het Planbureau voor de Leefomgeving. ‘Het PBL heeft becijfert dat de beoogde klimaatdoelstelling behaald kan worden. Maar de manier waarop ligt nog open. Wat het CNV betreft moet dat in ieder geval op een sociale manier: met behoud van werk en koopkracht voor iedereen. Het mag geen feestje voor de happy few worden. Dat is de grote opgave voor de komende periode.’

Limmen: ‘Het CNV legt de doelstellingen van het klimaatakkoord langs de lat van werk en inkomen. Werknemers in sectoren die door klimaatafspraken dreigen te verdwijnen moeten zeker zijn van nieuw werk en scholing. Investeren in het klimaat moet dus hand in hand gaan met investeren in mensen, in scholing en het begeleiden van mensen werk naar een nieuwe baan’.

‘Ook de koopkracht is een belangrijk aandachtspunt. Daarom is het wel teleurstellend dat de vanochtend gepresenteerde doorrekeningen nog weinig inzicht bieden over waar de rekening terecht gaat komen. De transitie zal een bijdrage vragen van alle groepen in de Nederlandse samenleving, maar het mag nooit zo zijn dat de rekening onevenredig verdeeld wordt. De koopkracht van werkend Nederland moet in de transitie overeind blijven. Besparing van energie zou wat ons betreft zelfs moeten kunnen leiden tot een positief effect op de koopkracht.’

Het CNV zal de voorstellen waar het kabinet de komende tijd mee komt, en een uiteindelijk akkoord, op basis van bovenstaande uitgangspunten beoordelen. ‘Breed draagvlak dus. Alleen zo zal de stap naar een duurzame toekomst slagen.’