Onderwijs staakt massaal voor structurele investeringen in onderwijs

06-11-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Het onderwijs staakte massaal vandaag. Leraren, onderwijsondersteuners, schoolleiders maar ook ouders en kinderen kwamen bij elkaar om de politiek duidelijk te maken dat structurele investeringen nu nodig zijn.

‘Dat Nederland zo massaal de straat op is gegaan, zegt veel over het draagvlak en de urgentie. Structureel investeren in onderwijs is noodzaak’, zei Jan de Vries, waarnemend voorzitter van CNV Onderwijs, vanochtend op de Dam in Amsterdam. Terugblikkend: ‘Het woord ‘structureel” was vandaag zelfs trending topic op de Dam, op het Plein en in heel veel dorpen en steden. En daardoor ook in de Tweede Kamer! Dat is in ieder geval de winst van deze dag. Politiek Den Haag kan er niet meer omheen. Het onderwijspersoneel en onze kinderen verdienen structureel extra investeringen in onderwijs. Wij rekenen erop dat de Tweede Kamer deze noodkreet beantwoordt. CNV Onderwijs blijft daarvoor strijden.’

Op veel plekken in Nederland demonstreerden onderwijspersoneel, ouders en leerlingen voor meer investeringen. In Breda eindigde een mars met een korte bezetting van het stadhuis.

De behandeling in de Tweede Kamer van de onderwijsbegroting trok zoveel publiek, dat er een rij stond van honderden meters tot op het Spui. Wie niet meer naar binnen mocht, kon het debat in de hal volgen.

Fotografie: Carilijne Pieters