Onderzoek CNV: eenderde zzp’ers onder financiële hoogspanning

21-06-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

30% van alle zzp’ers in Nederland werkt vaak meer dan 40 uur per week om rond te kunnen komen. 1 op de 3 neemt geen of weinig vakantie op omdat er anders geen inkomen is en heeft bovendien geen geld voor onvoorziene uitgaven. 20% van de zzp’ers kan nauwelijks rondkomen. Onder hoogopgeleide zelfstandigen ligt dit percentage zelfs nog hoger. Een kwart van de zelfstandigen weet niet of ze morgen nog werk hebben.

Dit blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van het CNV, uitgevoerd door Maurice de Hond onder een representatieve groep van 550 zzp’ers. Het CNV pleit voor een minimumtarief van 25 euro voor zzp’ers.

’Het kabinetsvoorstel van 16 euro is een schijnoplossing,’ aldus het CNV. ‘De cijfers uit dit onderzoek spreken boekdelen. Desastreuze cijfers zijn het. Basiszaken die al tientallen jaren normaal zijn in Nederland, zoals vakantie opnemen, kunnen rondkomen van je werk, een 40-urige werkweek en zekerheid gaan voor een grote groep Nederlanders niet op,’ aldus Arend van Wijngaarden, CNV-voorzitter. ‘Zzp’ers zijn niet alleen maar vrije vogels, maar ook vogelvrij, blijkt uit dit onderzoek.’

B-werknemers
Van Wijngaarden: ‘85.000 zzp’ers werken onder de 16 euro, volgens het kabinet. Maar rond de 400.000 zzp’ers zitten in financiële nood, blijkt uit ons onderzoek. Die 16 euro is dus volledig ontoereikend om de problemen te lijf te gaan. Veel te laag. Met het voorstel van 16 euro normaliseer je zwak ondernemerschap en kweek je een categorie B-werknemers: werknemers zonder ontslagbescherming, loondoorbetaling bij ziekte, pensioen en arbeidsongeschiktheidsverzekering.’

Minimumtarief van 25 euro
‘Wij stellen een minimumtarief voor van minstens 25 euro, dat per sector nog omhoog kan. In de bouw bijvoorbeeld, is een tarief van rond de 40 euro pas kostendekkend. Je moet immers als zelfstandig ondernemer ook buffers kunnen aanleggen en je eigen bedrijfsmiddelen kunnen  bekostigen.’

Schijnoplossing
‘Nog beter is het als zzp’ers, die in de praktijk eigenlijk gewoon werknemer zijn, ook daadwerkelijk een werknemersdienstverband krijgen, met alle bijbehorende rechten. Een zelfstandige die slechts 16 euro vraagt, is natuurlijk in de regel geen ondernemer. Dat is zonneklaar. Het kabinet weigert echter al jaren te handhaven op schijnzelfstandigheid. Handhaving vanuit de Wet DBA is immers al tijden op geschort. Onbegrijpelijk, zeker als je naar deze cijfers kijkt,’ stelt Van Wijngaarden.

Geen kinderen
Het zzp-schap beïnvloedt ook de privékeuzes in grote mate. 26% van de zzp’ers kan geen huis kopen. 10% stelt het krijgen van kinderen uit wegens onzekerheid over het inkomen. Onder laagopgeleide zzp’ers stelt maar liefst 1 op de 4 het krijgen van kinderen uit.

Laagopgeleid
Laagopgeleide zzp’ers zijn sowieso flink de klos: 44% kan geen geld opzij zetten voor onvoorziene uitgaven, 48% kan geen huis kopen, 47% neemt geen vakantie op en 42% geeft aan deze manier van werken niet vol te houden tot de pensioenleeftijd.

Latte macchiato
Van Wijngaarden: ‘Maar ook onder hoogopgeleiden zijn de cijfers schokkend. Zij ontspringen de dans niet. Achter het beeld van de vrije vogelzzp’er, werkend achter de laptop in een hippe koffiebar met latte macchiato gaat vaak een somber financieel plaatje schuil. Dit staat ver af van hoe wij vanuit het CNV graag zelfstandig ondernemerschap willen zien: vanuit een positieve keuze en krachtig.’