Pensioenactie vakbonden voorafgaand aan ministerraad

13-02-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Honderden leden van vakbonden FNV, CNV en VCP uit met name de sectoren politie, havens en overheid gaan vrijdagochtend 15 februari voor aanvang van de ministerraad actie voeren bij het Binnenhof. Ze zullen actiemateriaal uitreiken aan de ministers en staatssecretarissen en hen ervan proberen te overtuigen om aan de eisen van de vakbonden te voldoen.

De actievoerders staan tussen 09.15 – 10.30 uur aan beide ingangen van het Binnenhof (bij het Mauritshuis en aan de kant van het Buitenhof) en zullen daar de bewindslieden opvangen. De actie bij het Binnenhof maakt deel uit van de pensioencampagne van de vakbonden met als voorlopig hoogtepunt een landelijke actiedag voor een goed pensioen op maandag 18 maart. Mensen die de actie willen steunen zijn van harte welkom.

Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV: ‘Ook nu het economisch goed gaat, wil dit kabinet nog steeds geen geld uittrekken voor de grote pensioenproblemen. Sterker nog, het bezuinigt sinds de afgelopen crisis elk jaar meer op de AOW. Intussen is dat al 3 miljard op jaarbasis. Wij zeggen: bevries de AOW-leeftijd en schrap de boete op eerder stoppen. Zodat mensen met zwaar werk en ploegendiensten ook weer gezond hun pensioen kunnen halen.’

Arend van Wijngaarden, voorzitter CNV: ‘Het pensioenplan van minister Koolmees is een klap in het gezicht van miljoenen Nederlanders die jarenlang trouw premie hebben betaald. Zij gaan een onevenredig deel van de rekening van de stelselherziening betalen. Dat is niet eerlijk en die boodschap gaan we vrijdag persoonlijk aan het kabinet afleveren. Zolang het pensioen van miljoenen Nederlanders op het spel staat, zullen wij de confrontatie blijven aangaan.’

Gerrit van de Kamp (actiecoördinator VCP): ‘Het kabinet moet weten dat het ons menens is. Wij gaan voor een goede pensioenregeling voor iedereen. Nu is het moment om daarvoor te strijden. Het kabinet denkt weg te komen met een pensioenplan dat gewoon niet deugt en waarvan de gevolgen jaren voelbaar zullen zijn. Alle beroepsgroepen worden geraakt, ook gepensioneerden. Dat laten we ons niet gebeuren.’

De inzet van de bonden zijn drie eisen:

1. Direct bevriezen van de AOW-leeftijd. De snelle stijging van de AOW-leeftijd en de 1-op-1 koppeling van de AOW-leeftijd aan de levensverwachting zijn onhoudbaar. De RVU-boete op eerder stoppen moet van tafel, zodat in de sectoren met zwaar werk eigen regelingen mogelijk worden.

2. Indexatie: De financiële spelregels en rekenregels moeten worden aangepast, waardoor indexering van de pensioenopbouw voor werkenden en het inkomen van gepensioneerden mogelijk wordt en kortingen bij veel fondsen kunnen worden voorkomen. Er mogen geen pech- en gelukgeneraties ontstaan door aanpassingen van het pensioenstelsel. Mogelijke negatieve gevolgen van een overgang naar een nieuw stelsel moeten direct en voldoende worden gecompenseerd

3. Alle werkenden moeten in staat zijn om een goed pensioen op te bouwen, dus ook zzp’ers en mensen met een onzeker contract. Het is onacceptabel dat veel jongeren nu niet of nauwelijks pensioen opbouwen.