Reactie CNV op SCP-rapport ‘De sociale staat van Nederland 2019’

09-09-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Zeer zorgelijk dat de kwaliteit van leven van Nederlanders, ondanks de economische groei, niet toeneemt. En dat het aantal ontevreden mensen zelfs stijgt. Dat is de reactie van het CNV op het SCP-rapport ‘De sociale staat van Nederland 2019’.

‘Voor het CNV staat het verband tussen de onzekere arbeidsmarkt en de toenemende ontevredenheid van burgers als een paal boven water,’ aldus CNV-voorzitter Arend van Wijngaarden.

‘Twee miljoen Nederlanders hebben een onzeker contract. 600.000 mensen hebben meer dan één baan nodig om rond te komen. 200.000 werkenden leven onder de armoedegrens. Onacceptabel en ongehoord dat deze situatie maar voortwoekert. Logisch dat steeds meer mensen ontevreden zijn,’ aldus Van Wijngaarden.

Kloof neemt toe
‘Veelzeggend is ook de conclusie in het rapport dat de recente economische groei meer bij bedrijven dan bij burgers terecht komt. Het aantal vaste contracten neemt weliswaar toe maar komt vooral terecht bij hoogopgeleiden. De kloof tussen laag- en hoogopgeleiden neemt dus toe,’ stelt Van Wijngaarden.

1/3 zzp’ers onder financiële hoogspanning
Uit dit rapport blijkt ook dat de groei van het aantal zzp’ers veroorzaakt wordt door de behoefte van werkgevers aan lagere loonkosten. Die loondruk zien we terug in ons eigen onderzoek: een derde van de zzp’ers in Nederland staat onder financiële hoogspanning. Het minimumtarief voor zzp’ers moet daarom naar 25 euro, niet naar de schamele 16 euro die het kabinet voorstelt.

Kabinet, kom in actie
Aan de vooravond van Prinsjesdag roepen wij dit kabinet op om in actie te komen en oog te hebben voor de groeiende ontevredenheid in de samenleving. Van Wijngaarden: ‘Het is vijf voor twaalf. Maak een einde aan de problemen op de arbeidsmarkt. Werkgevers roepen wij op om meer vaste contracten aan te bieden en werknemers een fatsoenlijk loon te betalen. Het is voor ons onacceptabel dat in deze tijden van economische groei het aantal ontevreden burgers toeneemt.’