Tijd voor elkaar werkt beter

01-03-2018

Onlangs ontvouwde minister Koolmees zijn plannen voor meer ouderschapsverlof. In plaats van de schamele twee dagen die vaders momenteel krijgen, word het ouderschapsverlof uitgebreid naar vijf dagen betaald verlof. Daarbij wordt het mogelijk een maximum verlof op de nemen van zes weken, tegen 70 procent van het loon. Een stap in de goede richting.

De huidige situatie, waarbij de vader 2 dagen verlof krijgt – een dag om de geboorte te kunnen bijwonen en de tweede om daarvan aangifte te doen bij de burgerlijke stand – was natuurlijk ook wel aan een verbetering toe.  We doen het momenteel internationaal op dit vlak ook niet zo best met onze twee dagen. Ter vergelijking: op de Filipijnen krijgt men 7 dagen ouderschapsverlof.

De nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat ouders onderling betere afspraken maken om werk en zorg te combineren. Langer ouderschapsverlof stimuleert moeders om sneller aan het werk te gaan, als ze dat willen. En kinderen hechten beter bij een langer en intensiever contact met ouders, weten we uit onderzoek. Goed om te zien dus, dat de minister Koolmees deze eerste stap gemaakt heeft in de richting van meer tijd voor elkaar en betere afspraken over zorg en werk.

Dat betekent echter niet dat we er zijn. Want in veel huishoudens, zeker bij mensen die wat minder verdienen, is het nog niet zo eenvoudig om anderhalve maand lang plotsklaps 30% van het loon van de vader in te leveren. Voor die mensen blijft de nieuwe verlofmogelijkheid dus een papieren werkelijkheid.

Daarom blijft het CNV pleiten voor 16 weken ouderschapsverlof voor beide ouders. Volledig doorbetaald. Dat aantal is uiteraard niet uit de lucht gegrepen, maar berust op de Europese richtlijn die zegt dat partners 16 weken betaald ouderschapsverlof rond de geboorte van een kindje zouden moeten krijgen. Die 16 weken staat gelijk aan het zwangerschaps- en bevallingsverlof van de moeder, wat daarmee de gelijke behandeling van mannen en vrouwen op de werkvloer bevordert. Onlangs pleitte de SER al voor zes weken volledig betaald verlof in het eerste levensjaar van het kind voor beide ouders. Dat zou al net wat meer lucht geven aan ouders om werk en zorg voor de kinderen te kunnen combineren. Ook voor mensen die wat minder verdienen. Zestien weken doorbetaald verlof voor beide ouders moet echter het streven zijn. En daar zet het CNV zich voor in.

Maurice Limmen, voorzitter CNV

Wil je reageren, klik hier

Eén zwaluw maakt nog geen zomer

Onlangs was ik te gast op radio 1, om te praten over de recente cijfers van het CBS over de arbeidsmarkt. Het CBS maakte...