Vakbonden vragen politiek om oplossingen stikstofproblematiek

10-12-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

Vandaag praat de Eerste Kamer over de stikstof-spoedwet van minister Schouten.

Han Busker, voorzitter FNV wil dat de politiek snel met oplossingen komt om de problemen voor de bouw en daarmee de werkgelegenheid op korte termijn op te lossen. 'Het aantal vergunningen en de werkvoorraad lopen terug. Niets doen nu, betekent dat in 2020 substantiële problemen ontstaan. De kans op een nieuwe crisis is dan levensgroot'.

Busker: ‘Minister Schouten heeft in de Tweede Kamer toegezegd dat de spoedwet een eerste stap is op weg naar een breder pakket van maatregelen en ook die zijn hard nodig. Gesprekken met mensen op en rond de bouw, laten zien dat er sprake is van een duidelijk probleem.’

Arend van Wijngaarden, CNV-voorzitter: ‘De stikstofproblematiek is een strop voor de werkgelegenheid in de bouw. Tienduizenden banen staan momenteel op de tocht. We roepen de Eerste Kamer op om vandaag een knoop door te hakken op dit prangende dossier, en dit niet uit te stellen tot na kerst. Laat de Eerste Kamer vaart maken op dit dossier anders dreigt mogelijk massale werkloosheid in de bouwsector.’