Werkgevers hebben spanning op de arbeidsmarkt ook aan zichzelf te wijten

14-02-2019

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

De spanning op de arbeidsmarkt is opgelopen tot een nieuw hoogtepunt, met een recordaantal openstaande vacatures, meldt het CBS vandaag in twee rapporten over de arbeidsmarkt. Het CNV concludeert uit de rapporten van het CBS dat werkgevers dat ook aan zichzelf te wijten hebben. Ze hebben de afgelopen tien jaar, aldus het CBS, minder mensen in vaste dienst genomen, terwijl het aantal mensen met flexwerk explosief is gestegen. Ze investeren niet in duurzame arbeidsrelaties.

Verbazingwekkend
“Het is verbazingwekkend dat in tijden van economische voorspoed en hoogspanning op de arbeidsmarkt het aantal mensen met een vaste baan daalt, terwijl het aantal mensen in flexbanen blijft stijgen”, zegt Arend van Wijngaarden, voorzitter van het CNV. "Als werkgevers wat aan de krapte op de arbeidsmarkt willen doen, moeten ze veel meer prioriteit geven aan het versterken van duurzame relatie met werknemers".

Nu minder mensen met een vaste baan dan tien jaar geleden
In het Kwartaaloverzicht Arbeidsmarkt schrijft het CBS dat de spanning op de arbeidsmarkt nu hoger is dan begin 2008, kort voor de crisis. In het overzicht staat ook dat het aantal werknemers met een vaste baan de afgelopen tien jaar met ruim 5% is gedaald naar 5,4 miljoen. In een eveneens vandaag verschenen rapport over flexwerkers van CBS en TNO staat dat het aantal werknemers met een flexbaan sinds 2003 met 90% is gestegen naar bijna 2 miljoen en het aantal zzp'ers met meer dan 100% naar 1,1 miljoen.

Aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden
Van Wijngaarden: ”Werkgevers moeten aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden bieden door bijvoorbeeld meer mensen een vaste baan te geven in plaats van ze als oproepkracht of tijdelijke werknemer in te huren en door opleiding en training te geven. Dat is op korte termijn goed omdat je de druk van de ketel kunt helpen halen. Er staan nog steeds 1 miljoen mensen die willen werken aan de kant. Op langere termijn zorg je er voor dat de vaardigheden van werknemers up-to-date blijven en er minder mensen aan de zijlijn staan”.