"Wie een baas heeft, moet collectief kunnen onderhandelen"

27-02-2017

"Wel een baas, maar geen vakbond. De nieuwe regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zijn een klap in het gezicht van alle werkenden in Nederland", stelt Maurice Limmen, voorzitter van het CNV, in reactie op de nieuwe ACM-regels dat zzp’ers niet langer tarieven mogen afspreken in een cao. "Iedereen die voor een baas werkt moet collectieve afspraken kunnen maken over arbeidsvoorwaarden. Ga je dat verbieden, zoals de ACM dat nu doet, dan ondermijn je het fundamentele evenwicht op de arbeidsmarkt."

De ACM heeft op 24 februari 2017 nieuwe regels afgekondigd op basis waarvan in cao's geen tariefafspraken mogen staan voor zelfstandigen. Alleen voor werknemers en voor 'echte schijnzelfstandigen' is volgens de ACM een uitzondering mogelijk.

"Dit betekent dat een grote categorie werkenden in Nederland, in de Europese rechtspraak erkend als zogenoemde 'afhankelijke zelfstandigen', niet meer collectief voor hun rechten kunnen opkomen. Het ACM snijdt deze route helemaal af. De opdrachtgever - die feitelijk hun baas is - kan deze zelfstandigen makkelijk tegen elkaar en tegen werknemers uitspelen", stelt Limmen.

"Wij maken ons al jaren hard tegen concurrentie op arbeidsvoorwaarden, de nieuwe regels van de ACM wakkeren die concurrentie juist aan en dat leidt tot lagere inkomens voor alle werkenden." Volgens Limmen is het zowel voor de zzp'ers als voor werknemers essentieel dat in cao’s fatsoenlijke afspraken mogelijk zijn over tarieven.