Reactie CNV op AWVN-onderzoek: vooral werkgevers aan zet om snel reiskostenvergoeding te verhogen

De werkgevers zijn nu aan zet om de reiskostenvergoeding voor alle werknemers zo snel mogelijk te verhogen. Te veel werkenden krijgen nu geen of een te lage reiskostenvergoeding. Dit stelt het CNV in reactie op het onderzoek van AWVN.

Een derde van de werkenden die afhankelijk zijn van de auto om naar hun werk te komen, krijgt minder dan 19 cent kilometervergoeding, blijkt uit recent CNV-onderzoek. Sommigen krijgen zelfs helemaal niets, anderen slechts 8 cent. Slechts 4% krijgt tijdelijk een hogere vergoeding door de gestegen brandstofprijzen. De reiskostenvergoeding is slecht in sectoren als horeca, catering, touringcar- en recreatiebranche. 85% van de werkenden betaalt steeds meer om naar het werk te komen, bij 87% is de huidige vergoeding niet kostendekkend.

Piet Fortuin, CNV-voorzitter: ‘Vanuit de werkgeverskant valt er dus nog een wereld te winnen. De bereidheid waar AWVN het over heeft, zien wij nu nog niet terug. We roepen werkgevers daarom op om de reiskostenvergoeding te verhogen naar in ieder geval 19 cent, en straks naar 23 cent als er belastingtechnisch meer mogelijk is. Het is ongehoord dat zoveel mensen toeleggen om te werken.’

Het CNV kan zich vinden in het voorstel om de onbelaste reiskostenvergoeding eerder naar 23 cent te verhogen. Fortuin: ‘Het CNV pleit al ruim een maand voor het naar voren halen van de reiskostenvergoeding. Het kabinet komt over de brug om dit per 1 januari 2023 te doen. Wat ons betreft moet dit ook eerder. Maar dit brengt ook de verplichting voor werkgevers mee om de reiskosten naar 23 cent te verhogen. Tot nu toe zien we weinig bereidwilligheid. We vragen werkgevers om nu over de brug te komen.’