Reactie CNV op SER-advies IMVO

‘Bouwstenen voor eerlijk werk wereldwijd’

Bedrijven worden nu verantwoordelijk om hun hele toeleveringsketen te onderzoeken op misstanden. Een belangrijke in de goede richting voor werknemers wereldwijd. Zo reageert het CNV op het vandaag gepubliceerde SER-advies over IMVO-wetgeving.

‘Het advies biedt bouwstenen voor Europese wetgeving voor internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het CNV strijdt voor de vrijheid van elke werknemer om collectief te onderhandelen en lid te zijn van een vakbond. Dit SER-advies moet bijdragen aan eerlijk werk wereldwijd,’ stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

IMVO is ondernemen met gepaste zorgvuldigheid. Fortuin: ‘Dit betekent dat een ondernemer er voor waakt dat er geen misstanden voorkomen in de toeleveringsketen van zijn bedrijf, dat zij/hij zich goed laat informeren door bijvoorbeeld vakbonden over de lokale situatie, en met producenten in gesprek gaat over het verbeteren van omstandigheden.’

Het SER-advies richt zich op grote- en middenbedrijven (met meer dan 50 werknemers) in risicosectoren. De textielsector maar ook bijvoorbeeld de natuursteenproductie, is zo’n risicosector waar veel misstanden zijn. Het advies richt zich ook op grotere bedrijven buiten de risicosectoren.

Zie hier het SER-advies.