Waarom de vakbond nodig is

Doe met ons mee

Wist je dat je het weekend te danken hebt aan de vakbond? Net als vakantiegeld, zwangerschapsverlof en ontslagbescherming. Werknemersrechten die je misschien vanzelfsprekend vindt. En er is nog genoeg om voor te strijden. Met onze leden willen we Nederland verder verbeteren. Ons sterk maken voor jouw belang en dat van werkend Nederland. Want dat is hard nodig. Ook nu.

Wat doet de vakbond?

Als vakbond behartigen we de individuele en gezamenlijke belangen van werknemers. Onze belangrijkste taak is het maken van afspraken over werk en inkomen. Die afspraken leggen wij vast in collectieve arbeidsovereenkomsten (cao). Een andere belangrijke taak is zorgen voor eerlijke wetten die met werk en inkomen te maken hebben.

Dit is waar wij ons hard voor maken

Nederland moet eerlijker. Rechtvaardiger. Samen maken we het verschil. En bouwen we aan een samenleving waar iedereen meetelt. Een die mensen uitnodigt, in plaats van buitensluit. En waar welvaart gelijk wordt verdeeld. We werken aan een samenleving waarin we onze kinderen graag zien opgroeien. Duurzaam. Vol kansen, voor iedereen.

Wil jij weten hoe we verschil maken? En hoe we jouw belangen op het gebied van werk en inkomen behartigen? Lees er hieronder meer over in onze speerpunten.

De uitdagingen waar we voor staan

Samen hebben we al veel bereikt. Mooi, maar we zijn er nog niet. Want:

• Burn-out is volksziekte nummer één. Ruim 1,4 miljoen werkenden staan op omvallen, omdat werk en privé nauwelijks te combineren zijn.
  • 1,9 miljoen werkenden werkt op flexibele contractbasis. Dit betekent geen baanzekerheid en geen uitzicht op het kopen van een huis.
  • Werknemers in vitale beroepen worden nog steeds onderbetaald.
  • Jaarlijks vinden 220.000 ongevallen op het werk plaats. 2.300 werkenden houden hier zwaar blijvend letsel aan over.
  • Bijna de helft van alle studenten studeert af met een studieschuld boven de €20.000. De helft daarvan heeft een studieschuld van meer dan €40.000.
  • Uitzendkrachten bouwen pas na 26 weken pensioen op.

Dat moet beter vinden wij. En jij kunt daarbij helpen. Sluit je aan bij de vakbond en word onderdeel van een beweging die strijdt om dit te veranderen. Samen hebben we de kracht om echt het verschil te maken.

Sluit je nu aan

Tijdelijk het eerste halfjaar nu maar €4 per maand. Samen staan we sterker!

• Betere arbeidsvoorwaarden
  • Hulp bij professionele ontwikkeling
  • Ondersteuning van onze juristen als het tegenzit