Over de vereniging

Het CNV is een vereniging, waarin leden op allerlei niveau’s kunnen meedoen en meebeslissen. Hoe is het CNV als vereniging georganiseerd?

Basislaag: de leden

Alle leden vormen samen de basislaag. Leden hebben invloed op hun cao, door mee te denken over voorstellen of hun stem te geven over resultaten. Ze kunnen ook actief deelnemen aan het vakbondswerk, bijvoorbeeld in cao-commissies, bedrijfsledengroepen of tijdelijke gespreksgroepen over inhoudelijke thema’s.

Verbindingslaag: de raden

De tweede laag van de vereniging is de verbindingslaag. Deze bestaat uit 9 sectorraden en 4 doelgroepraden.

De 9 sectorraden zijn:

• sectorraad bouw
  • sectorraad dienstverlening
  • sectorraad handel
  • sectorraad onderwijs
  • sectorraad overheid en publieke diensten
  • sectorraad vervoer
  • sectorraad voeding
  • sectorraad zorg en welzijn

De 4 doelgroepraden zijn:

• anders actieven
  • jongeren
  • senioren
  • zelfstandigen

In iedere raad zitten 10 tot 24 afgevaardigden, die rechtstreeks door de leden uit de betreffende sectoren of doelgroepen zijn gekozen. Zij zorgen voor ogen en oren op de werkvloer, bundelen belangen en halen meningen op.

De verbindingslaag is ook de plek waar CNV-beleid wordt vertaald of verder uitgewerkt richting sectoren en doelgroepen. Andersom leveren de raden een bijdrage aan het CNV-beleid. Ze houden contact met de andere raden en wisselen standpunten en ideeën uit.

CNV verkiezingen

Weet jij als geen ander wat er speelt in je sector? En beslis je graag mee welke koers het CNV vaart? Stel je verkiesbaar voor de verkiezingen in september 2024. Wie weet wordt jij door je collega's in jouw sector verkozen als vertegenwoordiger.

Derde laag: de ledenraad

De derde laag van de vereniging is de ledenraad. De ledenraad is verantwoordelijk voor statutair verplichte onderwerpen en beleidsinhoudelijke onderwerpen, zoals de visie van het CNV, de begroting en sector- en doelgroepoverstijgend CNV-beleid.

De ledenraad bestaat uit afgevaardigden van de sector- en doelgroepraden. Hoe meer leden de sector of doelgroep vertegenwoordigt, hoe groter de afvaardiging in de ledenraad. Zo vormt de ledenraad een afspiegeling van alle leden uit de diverse sectoren en doelgroepen van het CNV.