De Regeling Vervroegd Uittreden blijft nodig, ook na 2025!

Check onze eisen

Wie zwaar werk doet, moet eerder kunnen stoppen met werk. Dat is nu nog mogelijk, dankzij de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU). De regeling loopt alleen af in 2025. Onacceptabel, wat CNV betreft. Mensen in fysiek of mentaal zware beroepen moeten gezond hun pensioen kunnen halen. Zeker nu de pensioenleeftijd steeds hoger wordt. Daarom maakt de bond zich hard voor een structurele en verbeterde zwaarwerkregeling.

Portretfoto van een werknemer in de bouw

Dit is de inzet van CNV

• Een permanent verbeterde regeling voor vervroegd uittreden. Zwaar werk is namelijk structureel. De regeling moet dat dus ook zijn en niet aflopen.
  • Maatwerk door cao-partijen. Laat werkgevers en werknemers samen bepalen of er zwaar werk wordt verricht in een bedrijf of sector. Laat die samen bepalen wie er voor de regeling in aanmerking komen.
  • Verhoging van het boetevrije bedrag, zodat het voor werknemers in zware beroepen financieel haalbaar is om eerder te stoppen met werken.
  • Afspraken in het Pensioenakkoord

In het Pensioenakkoord van 2019 hebben de vakbonden, werkgeversorganisaties en politiek afgesproken dat er een permanente zwaarwerkregeling zou komen voor mensen met fysiek of mentaal zwaar werk. Dankzij de huidige tijdelijke regeling kunnen mensen in zware beroepen 3 jaar eerder stoppen met werk. Zij ontvangen dan, via de cao van de werkgever, een uitkering om de periode tot aan het pensioen en/of AOW te overbruggen. Daar betaalt de werkgever geen extra belasting over: de zogenoemde RVU-drempelvrijstelling. De uitkering, ter hoogte van de AOW, is alleen niet genoeg om van rond te komen. Mensen met een laag inkomen hebben dikwijls niet de financiële middelen om dit aan te vullen tot een leefbaar inkomen. Het gevolg is dat zij daardoor niet gebruikmaken van de regeling. Daarom wil CNV niet alleen een structurele, maar ook een financieel betere regeling.

De afgelopen maanden heeft CNV, met andere vakbonden, gesprekken gevoerd met werkgevers en de politiek voor een structureel verbeterde zwaarwerkregeling. Helaas zonder resultaat. Daarom hebben we in de afgelopen periode meerdere keren actie gevoerd in uiteenlopende sectoren: de schoonmaak, de bouw, de zorg, het openbaar vervoer.

Debat in Tweede Kamer

Op 24 september debatteerde de Tweede Kamer over de zwaarwerkregeling. Er heerst verdeeldheid binnen de partijen, over een opvolger van de huidige RVU. SP en PvdA/GroenLinks steunen onze eis voor de structurele en verbeterde zwaarwerkregeling. Andere politieke partijen pleiten ook voor een zwaarwerkregeling, onder andere voorwaarden. De Kamer is wel eensgezind over het vervolgtraject. De minister moet, samen met vakbonden en werkgeversorganisaties, snel tot een akkoord komen op het zwaarwerkdossier.

Uitnodiging van minister

De minister geeft gehoor aan deze oproep en heeft de sociale partners uitgenodigd om aan tafel te komen voor het vroegpensioen. CNV gaat hierop in. Hoe eerder we overeenstemming bereiken, hoe beter. Het is 5 voor 12 voor mensen in zware beroepen.

Zo doe jij mee

Heb jij een zwaar beroep? Draag met je actie dan bij aan de druk op de politiek. Bespreek met je collega’s en je bestuurder hoe je acties kunt organiseren. En word lid bij CNV, want samen maken we het mogelijk dat mensen in zware beroepen eerder kunnen stoppen met werk.

Word lid! Samen maken we een sterke vuist in Den Haag, voor een structurele en verbeterde RVU

Vind je het, net als CNV, ook zo belangrijk dat je in een zwaar beroep eerder kan stoppen met werk om gezond je pensioen te halen? Word lid! Samen maken we een nóg sterkere vuist in politiek Den Haag voor een blijvende én betere zwaarwerkregeling!

• Advies bij vragen over je werk en inkomen
    • Ondersteuning bij een arbeidsconflict
    • Hulp bij belastingaangiftes