AI in het primair onderwijs

Kunstmatige intelligente (in goed Nederlands afgekort tot AI) speelt ook in het onderwijs een steeds grotere rol. AI wordt gebruikt voor zowel ondersteuning binnen als buiten de klas en ook in ondersteunende processen speelt AI een steeds belangrijker rol. Het ArbeidsmarktPlatform Primair Onderwijs (APPO) heeft een literatuurstudie gedaan naar de rol van AI.

Dat onderzoek leidt tot drie belangrijke aanbevelingen:

  1. Scholen zouden een eigen visie op (het gebruik van) AI moeten ontwikkelen;
  2. Personeel moet goed geschoold worden in de mogelijkheden van AI en
  3. Zorg dat binnen de school de kennis over AI actueel blijft.

Het kan geen kwaad om als MR mee te praten over de visie van de school op het gebruik van AI, omdat AI haast onvermijdelijk z’n weg zal vinden in de pedagogisch-didactische inrichting van het onderwijs. De personeelsgeleding van de MR heeft instemmingsrecht als het gaat om (collectieve) scholing over AI. Het volledige onderzoek van APPO vind je hier.