Wim Reimert: ‘Na de middelbare school ben ik mijn werkzame leven begonnen bij de Belastingdienst. Dit was nog in een tijd dat na enkele weken een collega aan je bureau stond om je in te schrijven als lid van een vakbond. Ik werd lid van de ARKA (rechtsvoorganger CNV Connectief). Na vele jaren van een passief lidmaatschap werd ik actiever, mede door mijn interesse in de medezeggenschap. Via contacten in de toen nog bestaande lokale en regionale besturen van de vakbond kwam ik in aanraking met vrijwilligers van CNV Belastingservice. Hier kon ik met mijn belastingkennis een nuttige bijdrage leveren.’
Kwam er aan het eind van de rit een vergeten bonnetje boven water…
Actief worden bij CNV Belastingservice past prima Wims opvatting dat je vanuit een christelijke achtergrond ook geroepen bent je kennis en kunde belangeloos ter beschikking van medemensen te stellen. Door vertrek van een vrijwilliger viel hij gelijk met zijn neus in de boter: hij mocht de organisatie van een aantal belastingzittingen op zich nemen. ‘Het was nog het papieren tijdperk. Wij vulden een blanco aangiftebiljet in, waarvan de gegevens vervolgens werden overgeschreven op het uitgereikte biljet. Helaas kwam het nogal eens voor dat aan het eind van de rit een vergeten bonnetje boven water kwam. Moesten alle berekeningen opnieuw.’
Cursussen en invullers gepland, materiaal besteld, zalen besproken…
In 2001 deed digitaal aangifte doen intrede. Wim kreeg de functie van regio-coördinator belastingservice Overijssel. ‘Daarmee was ik, op enkele zomermaanden na, het hele jaar bezig met de belastingservice. Er moesten immers zittingsdagen worden gepland, zalen besproken, cursussen gepland, invullers ingepland, materiaal worden besteld.’ Uiteraard doet Wim dit allemaal niet alleen. ‘Er is een heel team van vrijwilligers. Zittingscoördinatoren die in hun werkgebied leiding geven aan de lokale belastingzittingen, cursusbegeleiders, gastheren en gastvrouwen en niet te vergeten zo’n 70 invullers.’
‘Ben je besmet met het belastingvirus, dan wordt het onderdeel van je leven’
Wim: ‘Als regio-coördinator doe ik het grootste deel van het organisatorisch werk en zet ik de lijnen uit zodat in de provincie wordt gewerkt volgens de afgesproken regels. Als je eenmaal met het virus van de belastingservice bent besmet, wordt het onderdeel van je leven. Dit geldt niet alleen voor de regio-coördinator maar voor veel vrijwilligers. Regelmatig kom ik vrijwilligers tegen die al 40 jaar betrokken zijn. Met elkaar concluderen we altijd weer dat de motor die ons in de benen houdt is de wens om de medemens te helpen en de waardering die je van leden ontvangt.’
Leden Hulp Team
Wim is inmiddels ook regio-coördinator van het ledenhulpteam (LHT) op zich genomen. Dit is een klein team van ervaren invullers die de nazorg doen en helpen bij eventuele communicatie met de belastingdienst. Tevens doen de leden van dit team hulpverzoeken buiten de campagne om. De verzoeken komen via CNV-Utrecht binnen.
De digialisering heeft het er niet makkelijker op gemaakt
Regelmatig krijgt Wim de vraag of het aantal hulpvragen is teruggelopen sinds de digitale aangifte met vooringevulde gegevens en de informatie op de site van de belastingdienst. Nee dus. Het aantal hulpverzoeken is amper afgenomen. ‘Digitalisering en ander taalgebruik betekent niet automatisch dat een complexe wetgeving simpeler wordt. Hoewel de wijzigingen per jaar beperkt zijn, kun je over een tiental jaren heen wel verschuivingen zien. Leden die bijvoorbeeld niet jaarlijks met ziektekosten worden geconfronteerd denken vaak nog dat alle ziektekosten aftrekbaar zijn. Dit vergt de nodige uitleg. En logisch is het al evenmin. Bijvoorbeeld: Wie kosten heeft omdat men slecht ziet, kan geen kosten aftrekken. Iemand die slecht hoort kan vaak een deel of alle kosten wel aftrekken.’
Een kleine wijziging in inkomen kan grote gevolgen hebben
‘De laatste jaren wordt door de politiek de inkomstenbelasting en de Toeslagen veelvuldig gebruikt als inkomensinstrument. Hierdoor kan een ogenschijnlijk kleine wijziging in het inkomen veel onverwachte neveneffecten hebben. Er is bijna geen regeling, heffingskorting of toeslag te bedenken die níet inkomensafhankelijk is. Hierdoor heeft de taak van de belastinginvuller er een dimensie bij gekregen: het uitleggen waarom de aanslag afwijkt van hetgeen werd verwacht.’
Mensen weten te weinig van aftrekposten of hun recht op toeslagen
Uit diverse onderzoeken blijkt dat mensen te weinig kennis hebben over fiscale aftrekposten of toeslagen. Ondanks de reclamecampagnes van de overheid. ‘Mensen gaan ervan uit dat als zij slechts kleine veranderingen in de persoonlijke sfeer hebben deze berichten niet voor hun zijn bestemd. De jaarlijks wijzigende inkomens- en vermogensgrenzen werken ook niet echt mee.’
De belastingdienst vindt het werk van CNV Belastingservice belangrijk
Als regiocoördinator probeert Wim alle actuele ontwikkelingen te volgen en over te brengen op het team van belastinginvullers. Met scholingsmateriaal dat een werkgroep van het CNV ontwikkelt. ‘Met andere coördinatoren ben ik daar vanaf medio het jaar mee bezig. De belastingdienst en de Dienst Toeslagen onderkennen ook het belang van de activiteiten van organisaties als het CNV. Zij ondersteunen ons werk met een kennisnetwerk op hun site en regelmatige webinars over tal van onderwerpen.’
Verjonging van het team van vrijwilligers zou mooi zijn
Het aantal hulpvragen gaat niet afnemen, is Wims verwachting. Daarom is het belangrijk dat het team van vrijwilligers van CNV Belastingservice verjongt. ‘Nieuwe mensen blijven daarom nog steeds welkom.’ Ondertussen gaat Wim nog door. ‘De waardering die onze leden tijdens onze werkzaamheden uitspreken en achterlaten in het klanttevredenheidsonderzoek geeft mij de energie.’