Portret van John Reuvekamp

Kaderlid John Reuvekamp over zijn rol

John Reuvenkamp sloot zich 2 jaar geleden aan bij de landelijke kadergroep Beroepsgoederenvervoer. Inmiddels heeft hij al meerdere rollen als actief lid op zich genomen.

‘Jarenlang was ik free-rider en dus geen lid van een vakbond. Omdat ik lid ben geworden van de OR bij ons bedrijf leek het mij handig om ook lid te worden van een vakbond. Ik zag hoe CNV zich constructief opstelt, wat ik fijn vind. Daarom heb ik heel bewust gekozen voor CNV.’

Waarom ben je vrijwilliger geworden?

‘Bijna twee jaar geleden was er een onderhandelingsakkoord voor de cao Beroepsgoederenvervoer. Uiteraard vond er een online raadpleging van de CNV-leden plaats. Bij deze bijeenkomst raakte ik aan de praat met Roel van Dijk, onze bestuurder. Hij nodigde me uit om een keer de landelijke kadergroep te bezoeken. Zo gezegd zo gedaan.

We komen elke 3 maanden bij elkaar en worden bijgepraat door Roel wat er speelt in de sector en wat CNV allemaal (vaak achter de schermen) doet. Collega-chauffeurs vertellen wat ze onderweg zien en meemaken en leveren zo weer waardevolle input voor CNV. Het is altijd ongedwongen, gezellig en heel informatief. Daarnaast hebben we een hele actieve app-groep waar de actuele zaken besproken worden.’

‘Inmiddels ben ik minder gaan werken en had ik meer tijd over om leuke dingen te doen. Ik wilde mij actiever gaan inzetten voor CNV: ik heb vorig jaar alle 5 kadertrainingen gevolgd. Nu weet ik beter hoe een vakbond werkt en kan dus beter meepraten en meedenken.’

Hoe ziet jouw rol eruit?

‘Na de kadergroep transport ben ik ook afgevaardigd naar de sectorraad vervoer en vervolgens naar de algemene ledenvergadering. Voor de sector vervoer maak ik inmiddels ook deel uit van de onderhandelingscommissie. De vorige onderhandelingen verliepen moeizaam en de werkgevers kwamen toen ineens met een eindvoorstel. Dat was niet goed, maar ook niet heel erg slecht. Omdat er een groot tekort is aan chauffeurs vind ik dat de sector moet vernieuwen om aantrekkelijker te worden voor jonge chauffeurs: vooral een betere balans tussen werk en privé. Helaas zijn de werkgevers erg verdeeld waardoor de onderhandelingen nog niet heel erg veel vaart hebben.’

Hoe draagt jouw werk bij aan de maatschappij?

‘Ik vind dat het allemaal wel wat socialer mag in Nederland. Het is momenteel erg individualistisch en er is veel verdeeldheid in de samenleving en vooral ook in de politiek. Allemaal nog eens versterkt door eenzijdige verhalen in de (social) media. Ik wil mijn steentje bijdragen om Nederland weer wat socialer te maken: dat we weer naar elkaar omkijken en écht samen werken en samen leven.’

‘Daarom heb ik me aangemeld als CNV Vertrouwenspersoon. In deze rol bezoek ik leden die langdurig ziek zijn en een WIA-uitkering moeten aanvragen. Vaak een lastig proces: mensen zijn geconfronteerd met verminderde gezondheid en vaak ook verlies van een deel van het inkomen. Daarnaast is er veel onzekerheid over hun toekomst en tot slot veel bureaucratie waar menigeen door de bomen het bos niet meer ziet. Dan is het fijn dat je een handje kunt helpen.’

Dat zijn veel verschillende rollen!

‘Mijn slechtste eigenschap is dat ik geen nee kan zeggen…. Toen onze secretaris stopte bij de kadergroep en een opvolger werd gezocht stak ik mijn vinger op. En nu mag ik de verslagen maken. Niet het leukste werk, maar het wordt wél enorm gewaardeerd door de collega’s. En dat is dan weer heel erg fijn!’