Reactie miljoenennota: ‘Focus werkgelegenheid op snelle concrete maatregelen’

16-09-2014

Word lid!

Meld je aan bij het CNV en profiteer van alle voordelen.

'Het koopkrachtplaatje is gemiddeld genomen positief, maar aan bepaalde groepen lijkt het economische herstel voorbij te gaan’, aldus CNV voorzitter Maurice Limmen, in reactie op de Troonrede en de Miljoenennota. ‘De begroting laat zien dat de focus van dit kabinet zich komend jaar richt op het buitenland en op werk. Dat begrijp ik, zolang nog ruim 600 duizend mensen werkloos thuis zitten moeten er nu snel meer banen komen.’

‘Zo zou je werkgevers een premiekorting kunnen bieden als stimulans om nu werklozen aan te nemen. Dat kan samen met het plan van het kabinet om de WW in te zetten mensen te scholen, de door de Koning genoemde brug-WW, zoden aan de dijk zetten. Daarnaast moet er op de korte termijn meer geld worden uitgetrokken voor het creëren van banen. Dat kan bijvoorbeeld door te investeren in duurzaam bouwen', aldus de CNV voorzitter.

Limmen: 'In de crisis zijn veel middenkaderbanen naar het buitenland verdwenen of weggevaagd. De banen die nu geleidelijk terugkomen, zijn vaak of flexibel of via andere onduidelijke en onzekere constructies ingericht. Op dit punt is er echt extra geld nodig om de arbeidsinspectie te versterken.’

Koopkracht
'Het kabinet stelt voor de belasting te verlagen, of beter gezegd de eerder aangekondigde belastingverhogingen niet in te voeren. Dat is goed, daarmee ontstaat meer koopkracht en die is  noodzakelijk om de banenmotor in Nederland duurzaam op gang te brengen', legt Limmen uit. 'Voor wat betreft de koopkracht en het inkomen maak ik mij ernstige zorgen over de positie van ouderen en mensen die door de kaalslag van bezuinigingen in ernstige problemen komen. Bijvoorbeeld de groep mensen die zwaar leunt op de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) of mensen die mantelzorg moeten bieden en daarvoor minder zijn gaan werken en dus inkomen inleveren.

Kwaliteit Publieke sector‘Steeds meer wordt duidelijk dat jarenlange bezuinigingen in de zorg, het onderwijs en bij de overheid zelf de kwaliteit van de publieke dienstverlening hebben aangetast. Daar moet meer in worden geïnvesteerd. De arbeidsvoorwaarden in deze sectoren moet zo zijn dat jongeren er ook in de toekomst willen gaan werken', zegt Limmen. 'Het kabinet zegt hierin te gaan investeren, of beter gezegd de pijn van de afgelopen jaren te verlichten. Maar ook dat moet beter, want als we daar het tij niet keren, komt de publieke sector in een negatieve spiraal.’

Sociaal akkoord
'Niet alleen het kabinet moet meer leveren om de belofte van herstel van de economie en de arbeidsmarkt waar te maken. Ook werkgevers en werknemers hebben een verantwoordelijkheid. In 2013 sloten we een sociaal akkoord, veel punten zijn nu uitgewerkt, maar de komende jaren moet ook in de cao’s worden geleverd. Dan heb ik het vooral over het herstel van het derde WW-jaar en de banen voor mensen met een arbeidshandicap’, sluit Limmen af.

BNR
Luister ook naar de toelichting van Maurice Limmen bij BNR Nieuwsradio.