Onderwijs is de basis van onze kenniseconomie, onze democratie en onze samenleving. Maar die basis staat onder druk. De afgelopen kabinetten spraken van ‘investeren’, maar in werkelijkheid werd vooral met bestaande potjes geschoven zonder extra middelen beschikbaar te stellen. De aandacht versmalde zich tot de basisvaardigheden lezen, schrijven en burgerschap, terwijl thema’s als kansengelijkheid en inclusie in het onderwijs naar de achtergrond verdwenen. Daarbovenop volgden vanuit het demissionaire kabinet bezuinigingen, die tot op heden slechts gedeeltelijk zijn teruggedraaid.
Meer dan beleid
Onze leden zien iedere dag wat dat betekent in de praktijk:
● grote klassen,
● hoge werkdruk,
● meer zorgvragen,
● toename sociale onveiligheid
● kansenongelijkheid
Een onderwijsprofessional heeft niet de luxe om zich op één onderdeel van het vak te richten. Maar houdt veel ballen in de lucht. Daarom vraagt CNV een nieuw kabinet om het onderwijs te zien zoals het ís, niet zoals het soms in beleidspapieren wordt voorgesteld.
Nieuwe uitdagingen
In het onderwijsveld is met grote inzet gewerkt aan verbetering. Dat is al beperkt zichtbaar in de resultaten, met name in het basisonderwijs. De achterstanden die tijdens de pandemie ontstonden, zijn grotendeels weggewerkt. Dat dit is gelukt ondanks het lerarentekort, verdient een compliment aan alle betrokkenen. Tegelijkertijd staan we voor nieuwe uitdagingen. Door het gebruik van centrale eindexamens en methode-onafhankelijke toetsen dreigt het onderwijsaanbod zich verder te versmallen tot vooral taal en rekenen. Digitale geletterdheid is belangrijk, maar krijgt nog onvoldoende aandacht. Ook het burgerschapsonderwijs is nog niet doelgericht en samenhangend genoeg. Bovenstaande constateerde de Onderwijsinspectie al eerder in de Staat van het Onderwijs.
Duidelijke opdracht
De huidige, smalle investering versterkt daarmee vooral een smal onderwijskundig fundament. Het geactualiseerde curriculum biedt juist kansen om dat fundament te verbreden en te verstevigen, zodat het de vakinhoud en verwachtingen van deze tijd kan dragen. Maar zo’n fundament vraagt meer dan een pdf met kerndoelen. Daar ligt een duidelijke opdracht voor een nieuwe minister of staatssecretaris.
Daarom roept CNV een nieuw kabinet op tot een brede agenda met vijf duidelijke pijlers:
● Aantrekkelijk werk en sterke professionals
● Onderwijskwaliteit versterken
● Kansengelijkheid vergroten
● Inclusie en ondersteuning verbeteren
● Gezonde en toekomstbestendige schoolgebouwen
Samenwerken aan sterke basis
Deze formatie biedt een unieke kans om de koers te verleggen. CNV staat klaar om samen met het nieuwe kabinet te bouwen aan structurele kwaliteit, vertrouwen in professionals en stabiel, langdurig beleid.