De jury had het moeilijk. Het maken van een keuze uit zoveel bevlogen en gepassioneerde leerkrachten was een enorme opgave. Over de winnaars zeiden ze het volgende:
Roos Braam (KC de Kameleon den Bosch): laat volgens het juryrapport haar enthousiasme zien voor het vak en de leerling. Met verbeeldingskracht als basis zorgt deze leraar ervoor dat het leren een gezamenlijke reis is waarin taal en rekenen in verbinding staan met andere leergebieden. Voor deze leraar, die van EDI een avontuur maakt, is de wereld het klaslokaal en het klaslokaal de wereld.
Priscilla de Roo (eerste Nederlandse Buitenschool Den Haag): Ze gaat elke dag gepassioneerd naar school en doet haar uiterste best om bruggen te slaan tussen het regulier en het speciaal onderwijs. Ze maakt zich hard voor een betere samenwerking en uitwisseling tussen het speciaal en het regulier onderwijs. Ze wil graag het verschil maken door zichzelf te blijven en daagt haar leerlingen uit hetzelfde te doen: “Je hebt autisme, maar je bent niet je autisme”.
Ninah Tiemersma (Stedelijk Gymnasium Leeuwarden): Over de winnaar zei de jury eensgezind: van deze leraar wil ik les hebben. De winnaar weet de doelen van het onderwijs op een natuurlijke manier te combineren. Hoewel ze een heel specifiek vak geeft op een heel specifieke school weet ze de verbinding in harmonie te leggen met andere leraren, leerlingen en vakken. De jury vond haar authenticiteit inspirerend en denkt dat de rest van het land dat komend jaar ook zal voelen.
Diego Li (ROC Nijmegen): Volgens de jury is Diego ‘een ware onderwijspionier’. Diego Li heeft zijn verkiezing te danken aan zijn vernieuwende visie op onderwijs. In plaats van toetsen en examens werkt Li het liefste met praktijkopdrachten. Daarbij werkt hij nauw samen met opdrachtgevers uit de praktijk.
Ambassadeurs sector
Een jaar lang zijn deze vier winnaars het gezicht van de beroepsgroep en ambassadeur binnen hun sector. Ze maken impact door op verschillende momenten zich in te zetten voor de thema’s die de kwaliteit van de beroepsgroep raken.