- Het lerarentekort komt in 2024 uit op 7.730 fte, een daling van 21% ten opzichte van 2023.
- Het schoolleiderstekort daalde zelfs met 33% naar 850 fte.
Ook is er sprake van een duidelijke toename van duale studenten en zijinstromers. Het aantal toegekende zijinstroomsubsidies groeide de afgelopen tien jaar explosief, en steeds meer pabostudenten kiezen voor deeltijd- of duale routes. Deze instroom levert een belangrijke bijdrage aan de versterking van het personeelsbestand.
Blijvende zorgen
Tegelijkertijd zijn er ook forse zorgen. Het aantal openstaande vacatures blijft stijgen: in 2024 stonden er 2.800 vacatures open, ruim vijf keer zoveel als tien jaar geleden. Vooral in de grote steden (G5) is de problematiek hardnekkig. Daar zijn de tekorten het grootst, ondanks de extra instroom via alternatieve routes.
Daarnaast werpt de vergrijzing een lange schaduw vooruit. Het aandeel 65-plussers in het primair onderwijs is de laatste jaren sterk toegenomen. Dit betekent dat veel ervaren krachten de komende jaren uitstromen, wat grote gevolgen kan hebben voor de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs.
Vooruitdenken en scenario’s maken
De analyse onderstreept dat scholen meer dan ooit moeten inzetten op strategisch HRM-beleid. Dat betekent vooruit plannen, scenario’s ontwikkelen en investeren in behoud en duurzame inzetbaarheid van personeel. Alleen zo kan de sector voorbereid zijn op de impact van de vergrijzing en de blijvende regionale verschillen.
Handvatten voor de praktijk
De arbeidsmarktanalyse is meer dan een cijfermatig overzicht: ieder hoofdstuk sluit af met een vertaling naar de praktijk. Daarmee krijgen schoolleiders, HRM-medewerkers en bestuurders concrete handvatten om beleid te maken en strategie te bepalen.
In combinatie met de binnenkort te verschijnen Onderwijsatlas ontstaat een breed en actueel beeld van de arbeidsmarkt in het primair onderwijs. Daarmee hebben scholen en regio’s de instrumenten in handen om eigen resultaten te spiegelen aan landelijke trends en samen te werken aan oplossingen voor de toekomst.