De IOW moet blijven!

De IOW is voor oudere werkzoekenden waarvan hun WW-uitkering stopt en nog geen recht hebben op AOW (Algemene Ouderdomswet). De regeling zou per januari 2020 aflopen, maar is verlengd tot 1 januari 2024. Word je na deze datum werkloos? Dan kom je niet in aanmerking voor de IOW.

Geen inkomensvoorziening meer voor oudere werklozen?

Dat vinden wij natuurlijk onacceptabel. De IOW is als tijdelijke regeling ingevoerd nadat de WW (Werkloosheidsuitkering) is verslechterd. De duur van de WW is toen met name voor oudere werkzoekenden fors beperkt. En dat terwijl oudere werkzoekenden nauwelijks kans hadden op een nieuwe baan.

Het streven was dat de kansen van ouderen op de arbeidsmarkt op termijn gelijk aan die van andere zou worden en daarmee de IOW overbodig wordt. Echter, is het nog steeds zo dat het voor grote groepen ouderen onmogelijk is weer aan de slag te komen.

IOW moet vast onderdeel worden

Daarom moet de IOW niet stoppen, maar een vast onderdeel worden van de sociale zekerheid in Nederland. Het is een ultiem vangnet voor oudere werkzoekenden die geen kans krijgen op de arbeidsmarkt. Deze uitkering is het verschil tussen je eigen huis opeten en je spaargeld opmaken of een minimale uitkering op bijstandsniveau krijgen.

Het CNV gaat, in samenwerking met FNV en VCP, zich inzetten om het stoppen van de IOW ongedaan te maken. Help jij ons? Teken de petitie! We overhandigen deze petitie op 28 maart a.s. aan de Tweede Kamer.

Het CNV zet zich in om het stoppen van de IOW ongedaan te maken. Help jij ons? Teken de petitie!
Error
None