Laatste artikel 40-overleg Utrecht Binnen

Op 12 december hebben vakbonden en Transdev het laatste artikel 40-overleg gevoerd. Op 14 december stappen jullie definitief over naar Transdev. Er stonden nog veel punten open. Het grootste deel daarvan hebben we tijdens dit overleg kunnen afronden. Hieronder zetten we de belangrijkste onderwerpen op een rij.

Lay-over en harmo-convenant
Op dit moment zijn er harmo-werknemers die zijn geplaatst op een OV-vestiging en daardoor geen lay-over ontvangen. Transdev erkent dat dit niet correct is verlopen. De OR Transdev heeft ingestemd met de roosters en diensten van deze medewerkers, onder de voorwaarde dat uiterlijk in februari 2026 een oplossing wordt gevonden die in lijn is met het harmo-convenant.

Tot die tijd worden deze medewerkers gecompenseerd voor de gemiste lay-over. Transdev heeft toegezegd dat alle betrokken werknemers een compensatie van 14 procent ontvangen. Deze compensatie vindt plaats in tijd-voor-tijd en wordt toegevoegd aan de bovenwettelijke verlofdagen. Het gaat om een tijdelijke maatregel. Uiterlijk februari 2026 moet er een structurele oplossing zijn, afgestemd met de OR U-OV.

Verplaatsing van standplaats en inzet materieel
Het is duidelijk dat de start op 14 december 2025 niet overal soepel zal verlopen. Wij hebben signalen ontvangen dat medewerkers zonder voorafgaand overleg moeten starten vanaf een voor hen onbekende standplaats en dus niet hun vaste standplaats. In sommige gevallen wordt daarnaast verwacht dat zij op een 24-meter bus rijden, terwijl zij daar geen ervaring of instructie voor hebben gehad. Wij zijn hierover duidelijk geweest richting Transdev. Word je gevraagd te starten vanaf een standplaats die je niet kent, of word je ingepland op materieel waarvoor je geen instructie hebt gehad en voel je je daar niet prettig bij, meld dit dan bij je leidinggevende. Er zal dan een oplossing worden gezocht. Niemand kan worden gedwongen om werk te doen waarbij hij of zij zich niet veilig voelt. Transdev stelt hiervoor een e-mailadres en telefoonnummer beschikbaar waar medewerkers zich kunnen melden.

Daarnaast hebben wij aangegeven dat het onacceptabel is dat medewerkers pas via het rooster ontdekken dat zij vanaf een andere standplaats moeten starten. Het is niet meer dan normaal dat hierover vooraf persoonlijk contact plaatsvindt. Transdev erkent dat dit niet goed is gegaan.

Verder hebben we ook begrepen dat medewerkers weinig tot geen tijd hebben gehad om fysiek de nieuwe lijnen te leren. Ook dit zal veel gedoe opleveren bij de start van de concessie. Wij hebben Transdev hiervoor gewaarschuwd.

Nieuwe arbeidsovereenkomst Transdev
Alle werknemers hebben een nieuwe arbeidsovereenkomst van Transdev ontvangen met het verzoek deze te ondertekenen. Het is belangrijk om te weten dat je deze nieuwe arbeidsovereenkomst niet hoeft te ondertekenen. Het wel of niet ondertekenen heeft geen enkele invloed op jouw overgang naar Transdev. Die overgang vindt van rechtswege plaats.

Zie je in de nieuwe arbeidsovereenkomst iets staan dat volgens jou niet klopt, bijvoorbeeld over functie, schaal, arbeidsduur of andere afspraken, geef dit dan door aan Transdev zodat dit kan worden gecorrigeerd. Onderteken niet als je twijfelt of als de inhoud niet juist is.

Surplus bij gebroken diensten
Vakbonden en Transdev hebben geen overeenstemming bereikt over het uitbetalen van de surplus bij gebroken diensten. Daarom hebben wij besloten dit geschil voor te leggen aan de VCSA, de commissie die in de cao is aangewezen om advies te geven bij interpretatieverschillen van cao-artikelen. Als de VCSA niet tot een unaniem advies komt, zullen partijen het geschil voorleggen aan de rechter. Afgesproken is dat het surplus-vraagstuk in januari aan de VCSA wordt voorgelegd.

Belangrijk om te weten is dat de surplus voor gebroken diensten in februari 2026 door Qbuzz zal worden uitbetaald. Dit geldt ook voor medewerkers die tot en met 14 december 2025 in een gebroken dienstenrooster hebben gewerkt. Daarnaast heeft Transdev toegezegd het aantal gebroken diensten per werknemer te blijven registreren. Mocht later blijken dat vakbonden in het gelijk worden gesteld, dan kan de surplus alsnog bij Transdev worden gevorderd.

Te veel dagen achter elkaar ingepland
Wij kregen signalen dat medewerkers te veel dagen achter elkaar zijn ingepland. In sommige gevallen werken medewerkers vijf dagen achtereen bij Qbuzz en moeten zij vervolgens op zondag 14 en maandag 15 december ook bij Transdev werken. Dit is in strijd met de Arbeidstijdenwet. Transdev geeft aan dat dit niet de bedoeling is en dat actief wordt gemonitord om overbelasting te voorkomen. Zie je dit toch gebeuren, meld dit dan zodat het rooster kan worden aangepast.

Medisch en personeelsdossier

Medisch dossier
Wij ontvingen signalen dat medewerkers een brief hebben ontvangen waarin toestemming werd gevraagd voor inzage in het medisch dossier door de nieuwe bedrijfsarts. Dit gold ook voor medewerkers die niet ziek zijn of in de afgelopen 28 dagen niet ziek zijn geweest. Dit heeft begrijpelijkerwijs voor onrust gezorgd.

Voor alle duidelijkheid geldt het volgende. Ben je niet ziek en ben je in de afgelopen 28 dagen niet ziek geweest, dan hoef je geen toestemming te geven. Ben je wel ziek, dan hoef je deze toestemming pas na de concessieovergang te geven. Je bent nooit verplicht om toestemming te verlenen. Houd er wel rekening mee dat de bedrijfsarts zonder toestemming geen inzage heeft in je medische voorgeschiedenis en daar dus geen rekening mee kan houden.

Overige gegevens personeelsdossier
Over de overdracht van personeelsdossiers is afgesproken dat alleen noodzakelijke gegevens worden overgenomen. Het gaat om de arbeidsovereenkomst en gegevens die nodig zijn voor een correcte en volledige salarisbetaling. Ben je ziek of ben je in de afgelopen 28 dagen ziek geweest, dan worden de gegevens die nodig zijn in het kader van de Wet verbetering poortwachter overgedragen. Gegevens over functioneren, zoals officiële waarschuwingen, te laat meldingen en schadedossiers, worden niet overgenomen.

Klantenservicemedewerkers
Vier klantenservicemedewerkers hebben gesprekken gehad waaruit bleek dat er op dit moment geen passend werk voor hen is. Zij behoren niet tot de negen medewerkers die boventallig zouden worden. Inmiddels heeft een vervolggesprek plaatsgevonden. De medewerkers gaan mee over naar Transdev. 
Zij zitten momenteel in verzuimbegeleiding. De communicatie hierover moet beter en wordt opgepakt. De kaderleden willen hierbij betrokken worden. Er wordt gekeken naar een mogelijke plek in een servicewinkel, maar wij zijn van mening dat dit mogelijk niet de meest geschikte plek is voor re-integratie. Wij blijven dit dus in de gaten houden.

Juiste schaal MER
Tot op heden waren de MER’en nog niet in de juiste schaal geplaatst. Transdev heeft toegezegd dit te corrigeren. Alle reguliere en reserve-MER’en worden geplaatst in schaal 6.

Instructeurs
De afgelopen weken zijn meerdere gesprekken gevoerd met de zes instructeurs. Dit heeft nog niet geleid tot het gewenste resultaat. Transdev heeft toegezegd het overleg met deze instructeurs voort te zetten om te bekijken waar partijen elkaar kunnen vinden.





Medezeggenschap na 14 december 2025

Transdev en de OR U-OV werken aan een convenant voor het behoud van zelfstandige medezeggenschap tot 1 januari 2028. Uitgangspunt is dat de huidige OR U-OV tot die datum al haar rechten op basis van de WOR behoudt.

Afsprakendocument
Alle afspraken tussen vakbonden, Transdev en Qbuzz zijn vastgelegd in een afsprakendocument. CNV heeft besloten dit document niet te ondertekenen. De reden hiervoor is dat Transdev weigert expliciet op te nemen dat ook individueel overeengekomen afspraken worden overgenomen. Transdev wil alleen cao-afspraken en bedrijfsregelingen overnemen en niet de afspraken die werknemers individueel in hun arbeidsovereenkomst hebben staan.

Dit betekent niet dat de gemaakte afspraken niet worden nageleefd. Transdev heeft toegezegd dat alle afspraken waarover overeenstemming is bereikt, ook zonder onze handtekening zullen worden gerespecteerd en uitgevoerd.

Tot slot
Gaat er volgens jou iets niet goed, meld dit dan eerst bij je planner of leidinggevende. Kom je er samen niet uit of blijft er onduidelijkheid bestaan, dan kun je mailen naar h.chikhi@cnv.nl. Ook voor vragen naar aanleiding van deze nieuwsbrief kun je daar terecht.

Wij wensen jullie een goede en voorspoedige overgang.               

Hanane Chikhi
Vakbondsbestuurder CNV

Kaderleden
Khalid Elaryf
Martijn van de Pol
Peter van Lienden