Deel 1: Voortgang veiligheidssituatie Emmen en Ter Apel
Het gesprek over de veiligheid vond ongeveer drie weken na het vorige overleg plaats. Toen hebben we onze zorgen duidelijk gemaakt over de situatie in Emmen en Ter Apel. In de afgelopen weken heeft Qbuzz onderzocht welke partijen welke rol hebben in het veiligheidsconvenant rondom lijn 73. Hieruit blijkt dat de gemeente Emmen nog niet altijd voldoende boa’s inzet, terwijl dit wel in het convenant is afgesproken. Qbuzz heeft wél extra boa’s ingezet, die nu volledig meedraaien in het rooster. Ook is er gezorgd voor zogeheten kort verkeer, waardoor boa’s en chauffeurs snel met elkaar kunnen communiceren bij calamiteiten.
Tijdens het overleg is ook gesproken over de oprichting van een klankbordgroep. Deze groep is bedoeld voor chauffeurs die te maken hebben met de onveilige situatie. Zij kunnen hierin rechtstreeks hun ervaringen en zorgen delen met de concessiedirecteur. Vanuit de vakbonden hebben we aangegeven dat het noodzakelijk is dat ook leden van de vakbonden in deze groep komen.
Toch zullen wij als vakbonden de regie pakken om de veiligheid te verbeteren. Het (recente) verleden heeft laten zien dat als vakbonden zich er niet mee bemoeien er niets gebeurt. Wij gaan niet stilzitten en afwachten, we willen zo snel mogelijk dat iedereen zich aan zijn afspraken houdt, jullie veiligheid staat bij ons voorop!
Over twee tot drie weken praten we opnieuw met de concessiedirecteur over de veiligheid. Dan ligt de nadruk vooral op het vinden van een blijvende oplossing. In de tussentijd gaan wij niet stilzitten.
Deel 2: Kwartaaloverleg concessiedirectie
Naast het veiligheidsoverleg hebben we ook het reguliere kwartaaloverleg gehad. Hierin zijn verschillende onderwerpen besproken die spelen bij Qbuzz Groningen-Drenthe en die door onze leden zijn ingebracht.
Taskforce rituitval
Een belangrijk onderwerp is de rituitval. Al langere tijd vallen er teveel ritten uit en zitten er chauffeurs zonder werk in de kantine, omdat er geen bussen beschikbaar zijn. De concessiedirectie neemt dit probleem serieus en wil eerst goed onderzoeken wat de oorzaken zijn. Daarna worden er maatregelen genomen om het op te lossen. Tot nu toe blijkt dat er problemen zijn met zowel de laadinfrastructuur als de bussen zelf. Door de probleem met de soc-waarden ontstaan kettingreacties en komen bussen op verkeerde omlopen terecht en ontstaat er een verstoring in de planning. Vooral op de locatie Peizerweg zijn de problemen groot, maar ook andere vestigingen hebben ermee te maken. In de afgelopen weekenden is ervoor gezorgd dat alle bussen weer op de juiste stallingen staan zodat ze vanaf de maandag steeds weer op de goede omlopen. De komende tijd zal de focus liggen op het oplossen van het probleem van de rituitval
Code 95 pas donderdag ervoor bekend
Ook is gesproken over de planning van de Code 95-opleidingen. Chauffeurs geven aan dat deze opleidingen vaak pas op te laat bekend wordt, soms pas op de donderdag ervoor. De concessiedirecteur erkent dit probleem en geeft aan dat de opleidingen voortaan tijdiger en voorspelbaarder ingepland moeten worden. Het uitgangspunt is dat Code 95 wordt ingepland in een vroege reserve of in een gebroken dienst.
Stand van zaken rondom fietsenplan
Verder is er gesproken over het fietsenplan. Volgens de concessiedirecteur wordt er nog veel overlegd tussen de verschillende betrokken partijen. De invoering van het plan staat gepland voor het eerste kwartaal van 2026.
Diensten en rouleringen
Knip en plakwerk van parttime diensten. Bij vakbonden zijn klachten binnengekomen dat de rouleringen, tijdens de herfstvakantie, alleen maar gevuld worden met reserve diensten. Afspraken tussen VOP en OR worden tegen het licht gehouden
Contacten met reisregie
In de contacten met reisregie zijn ook knelpunten naar voren gekomen. Zo zijn er de afgelopen weken meerdere keren bussen ingezet met een te lage soc-waarde, wat tot gevolg had dat deze onderweg uitvielen en afgesleept moesten worden. Qbuzz erkent dat dit anders moet en wil de klantbeleving van chauffeurs met reisregie verbeteren. Daarnaast is er een probleem geweest met de bereikbaarheid van reisregie. Chauffeurs en andere collega’s moesten soms lang wachten en kregen geen verbinding. De oorzaak bleek een technische fout in het systeem. Er wordt nu gewerkt aan een oplossing.
Komst nieuw materieel
De komst van nieuw materieel is ook besproken. Chauffeurs wachten met smart op de nieuwe Yutong-bussen. Vanaf 30 oktober zal er een demobus langs alle stallingen komen, zodat chauffeurs informatie kunnen krijgen over het nieuwe materieel en er kennis mee kunnen maken. In week 47 gaat deze bus instromen in de dienstregeling en vanaf week 48 volgen er meer. Het doel is om eind dit jaar in totaal 54 nieuwe Yutong-bussen operationeel te hebben. Tegelijkertijd moet ook de laadinfrastructuur volledig klaar zijn voor gebruik.
Situatie kort verkeer Groningen
Ook hebben we het gehad over het verdwijnen van het kort verkeer op station Groningen. Vanuit de bonden hebben we aangegeven dat we dit een slechte ontwikkeling vinden. Volgens de concessiedirectie is het verwijderen van het kort verkeer onderdeel van een landelijk eenheid van beleid binnen Qbuzz. Waarom Groningen hierin een uitzondering zou moeten vormen, is volgens hen nog onduidelijk. De concessiedirecteur heeft toegezegd dat hij dit punt verder gaat onderzoeken.
Stand van zaken schoonmaak
Een laatste punt dat we hebben besproken is de staat van de schoonmaak van de bussen. Veel collega’s klagen dat de bussen vaak erg vies zijn. Ook de concessiedirecteur erkent dat dit niet in orde is en geeft aan dat er op korte termijn actie nodig is om de schoonmaak te verbeteren.
Dank dat je lid bent van CNV!
Wat fijn dat jij lid bent van CNV! Dankzij jou kunnen we er samen voor zorgen dat we steeds betere arbeidsvoorwaarden krijgen. Daarnaast staan we voor je klaar om je te helpen als je ons nodig hebt en geven we je graag advies op het gebied van werk en inkomen. Jouw betrokkenheid maakt een verschil in OV-sector en daar zijn we je heel dankbaar voor.
We hebben goed nieuws: er is nu ook in de OV-sector een lid-maakt-lid actie! Je kunt een collega uitnodigen om ook lid te worden van CNV. Dat werkt heel simpel:
Nodig een collega uit via jouw CNV-account op www.cnv.nl Wordt jouw collega lid? Dan ontvang jij een cadeaubon van €20 als bedankje! Jouw collega profiteert meteen van een voordelig startlidmaatschap: slechts €25 voor de eerste 5 maanden. En er is nóg meer waar jij én je collega van kunnen profiteren. Als CNV-lid heb je niet alleen invloed op je cao en toegang tot arbeidsrechtelijke hulp, maar kun je ook in 2025 gebruikmaken van collectieve korting op je zorgverzekering. Een mooie extra bijkomstigheid!
En verder...
Bekijk ook eens de cao-pagina Openbaar Vervoer. Reageer en stel je vragen en blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws. klik hier voor de cao-pagina OV
Ik houd jullie uiteraard op de hoogte van alle verdere ontwikkelingen. Heb je vragen of opmerkingen? Mail dan naar n.rook@cnv.nl
Niels Rook
bestuurder CNV
M 06 8141 9161