Zelf invloed uitoefenen op reorganisatie

Neem contact op met vakbond en/of OR

Meld je aan!

Word lid van het CNV en profiteer van alle voordelen.

• Neem contact op met de vertegenwoordigers van de ondernemingsraad
    De ondernemingsraad heeft een belangrijke rol in het reorganisatieproces. Laat je dus goed informeren door de ondernemingsraad en informeer de vertegenwoordigers van de ondernemingsraad op hun beurt over de standpunten van hun achterban.

• Ga naar de ledenraadplegingen van de vakbond
    Het afsluiten van een Sociaal Plan met de werkgever is een taak van de vakbonden. Tijdens de onderhandelingen word je tussentijds geïnformeerd over de voortgang van de onderhandelingen. Het uiteindelijke onderhandelingsresultaat zal door je vakbond worden voorgelegd aan de leden. Zorg dat je aanwezig bent bij deze ledenraadplegingen.

• Informeer het CNV over het gedrag van de werkgever
    Het CNV zal proberen een zo goed mogelijk Sociaal Plan voor jullie af te sluiten. Echter, de bestuurder is natuurlijk niet dagelijks aanwezig op het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat je als CNV-lid optreedt als de ‘oren en ogen’ van de vakbond. Informeer je bestuurder over eventuele gedragingen van de werkgever die volgens jou niet volgens de afspraken zijn. Alleen dan kan het CNV eventueel actie ondernemen. Neem contact op met het CNV.

• Wees flexibel
    Zoals alle onderhandelingsprocessen is ook het afsluiten van een Sociaal Plan een kwestie van ‘geven en nemen’. De werkgever zal inspanningen moeten plegen om je aan het werk proberen te houden, maar dat geldt ook voor jezelf. Je moet zelf ook bereid zijn om concessies te doen. Zowel werkgever als werknemers zullen moeten bewegen, om de gevolgen van de reorganisatie zo goed mogelijk op te vangen.

• Ga uit van een reorganisatie en bereid je erop voor
    De beste manier om je tegen de gevolgen van een reorganisatie te wapenen is door voortdurend te werken aan je inzetbaarheid. Zorg ervoor dat je interessant blijft voor de arbeidsmarkt, door je kennis en vaardigheden door opleiding en training op peil te houden. Niet voor niets vindt het CNV dat het maken van afspraken over scholing tijdens CAO-onderhandelingen erg belangrijk is. Hoe beter je inzetbaar bent op de arbeidsmarkt, des te groter de kans dat je aan het werk blijft.

Nieuwe ontslagwet is vogelvrijverklaring: iemand ontslaan is makkelijker dan ooit

Vandaag publiceerde Trouw ons opinieartikel over de Wet Arbeidsmarkt in balans. In ons stuk uiten wij onze zorg over het...

Contact met het CNV

De medewerkers van CNV Info zijn op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur telefonisch bereikbaar via 030 751 1001 en van 8.00 tot 22.00 uur via de chat.

Chat offline

De chat is momenteel offline