In periodiek overleg bespreken we onderwerpen mbt arbeidsvoorwaarden
Iedere twee maanden hebben we als vakbonden periodiek overleg bij Rabobank. Hierin krijgen we updates en bespreken we zaken die te maken hebben met arbeidsvoorwaarden in de breedste zin. Gaat er bij jouw of in jouw team iets niet goed en wil je dat CNV dit aankaart tijdens dit overleg, mail dan naar a.kramer@cnv.nl of zoek contact met een van de kaderleden.
Onveilige werksituatie bij FEC W&R
Bij de andere vakbonden waren meldingen binnen gekomen over een onveilige werksituatie bij FEC W&R. Het zijn meerdere meldingen binnen dezelfde afdeling. In dat geval lijkt het geen incident maar een structureel issue wat onderzocht moet worden. Speelt dit ook bij jou, meld dit dan svp op a.kramer@cnv.nl. Wij gaan hierbij zorgvuldig om met jouw privacy.
Overleg met Maarten Kolkman van DBZ
Maarten Kolkman is regelmatig in ons overleg. Maarten stuurt DBZ aan, inclusief de kantoren, maar ook de afdeling die de roostering doet voor de hele bank. We merken steeds dat opnemen van vakantiedagen, inplannen van tijd voor opleiding en ontwikkeling tot issues en ontevredenheid leidt op afdelingen waar in roosters wordt gewerkt. Wat opvalt is dat teams niet altijd hetzelfde worden aangestuurd en er daardoor verschillen ontstaan per afdeling. Wil jij hierover wat kwijt, meld dit dan aan a.kramer@cnv.nl of ij een van de kaderleden. Maarten wil graag bijsturen en verbeteren daar waar dit kan.
De volgende andere onderwerpen zijn nog besproken:
- Beschikbaarheidsdiensten: het lijkt alsof Rabobank anders omgaat met de regeling, responsetijden zouden zijn verkort. Rabobank geeft aan dat de bestaande richtlijnen onvoldoende werden gevolgd. Responstijden waren te lang waardoor storingen langer openstonden. Daarom worden richttijden strenger gevolgd.
- Standplaatsen: wat de juiste standplaats is, is niet altijd duidelijk. Rabobank wil de managers helpen met een beslisboom die meer duidelijkheid moet geven voor zowel manager als medewerker.
- Geschillen: we kregen een update hoe wordt omgegaan met geschillen met leidinggevenden. Er worden drie groepen onderkend:
- 1. Arbeid gerelateerd, dan is HR-support het eerste aanspreekpunt.
- 2. Ongewenste omgangsvormen, daarvoor kan je terecht bij een vertrouwenspersoon.
- 3. Misstanden die zijn omschreven in de klokkenluidersregeling. Hiervoor is een apart regelement en kan je intern maar ook extern melden.
CNV komt voor jou op
Je ziet, in het periodiek overleg bespreekt CNV voor jou relevante zaken. We kijken kritisch en we helpen om zaken te verbeteren en te verduidelijken. Dat doen we ook nu we de komende cao niet tekenen. Lid zijn van CNV blijft dus relevant, voor verbeteringen op het werk, individuele hup bij werk en inkomen of de gezinsrechtsbijstandsverzekering.
CNV Rabobank cao pagina
Je vind de cao, het sociaal plan, de contactgegevens van de kaderleden en verdere informatie op de CNV Rabobank cao pagina.
André Kramer
M: 06 4162 9535
E: a.kramer@cnv.nl