Conduent scoort onvoldoende voor sociaal plan

De leden van CNV hebben niet ingestemd met het sociaal plan Conduent omdat het van onvoldoende niveau was. CNV zal leden nu bijstaan op individuele basis.

Overleg

Helaas heeft het overleg met Conduent niet opgeleverd wat CNV van een multinational verwacht. Het aanbod ligt ver beneden wat andere internationaal opererende contactcenters aanbieden. 

  • 0 tot 5 jaar in dienst: 1,25 keer de transitievergoeding
  • 5 tot 10 jaar in dienst: 1,35 keer de transitievergoeding
  • 10 jaar of langer in dienst: 1,4 keer de transitievergoeding
Wij vinden dat een transitievergoeding met factor 1,7 fatsoenlijk is. Op onze site Cao Callcenters | CNV kun je onder "meer downloads" de andere sociale plannen vinden in de sector.  

Imago

Als CNV zijn we van mening dat de contactcenter branche al genoeg een negatief imago heeft qua beloning. Via de cao proberen we dat samen met werkgevers naar een hoger plan te tillen. De afgelopen cao's hebben we steeds stappen gemaakt naar betere arbeidsvoorwaarden. We zijn er nog niet en we gaan daar mee door. 

Een goed sociaal plan voor als het bedrijfsmatig tegen zit is net zo belangrijk als de cao. In die gevallen moet er een sociaal plan van een acceptabel niveau liggen. Dat was dit plan niet. 

Als CNV vinden we ook dat de klanten van contactcenters alleen zaken doen met bedrijven die de cao naleven, maar ook moeten kijken hoe het sociale beleid is. Een sociaal plan is daar een onderdeel van. Conduent scoort wat ons betref onvoldoende.  

Er was geen meerderheid van de CNV leden voor dit aanbod. Daarom is het afgewezen.
Werkgever had ondertussen al met de OR een eigen sociaal plan afgesproken. Dit sociaal plan is een eenzijdige regeling van werkgever, je hoeft hier niet mee akkoord te gaan. 

Mocht je in verweer willen tegen je ontslag dan kun je, als je lid bent, hulp krijgen. Meld je dan bij mij, Roderik Mol, bestuurder CNV tel. 06 2047 1890.
Niet leden mogen mij ook altijd bellen voor kort advies. 

Roderik Mol
Bestuurder CNV
M: 06 2047 1890
E: r.mol@cnv.nl