De vakbonden hebben hun voorstellen toegelicht en de werkgever in de gelegenheid gesteld vragen hierover te stellen. MOT heeft een reactie gegeven op de voorstellen van beide vakbonden. Ook heeft MOT een voorstel gedaan over de opkomstdagen, looptijd cao en loonsverhoging. Helaas heeft deze onderhandeling niet opgeleverd waar we op hadden gehoopt. Bijvoorbeeld als het gaat om het gedane onderzoek van SPDI over duurzame inzetbaarheid en de daaruit voortkomende aanbevelingen.
De werkgever kwam met een openingsbod - dat zij nog moeten overleggen met hun partners - dat ver onder jullie verwachtingen ligt, met name op het gebied van loon. Het voorgestelde loonbod doet geen recht aan de inzet van jullie als werknemers, noch aan de stijgende kosten van levensonderhoud. Wij hebben dit bod dan ook met teleurstelling ontvangen en duidelijk gemaakt dat dit voor ons niet acceptabel is.
Wat is de reactie vanuit MOT op basis van de voorstellenbrieven?
Vanuit je werkgever hebben wij de volgende reactie gekregen:
- Looptijd en inkomen: MOT wil graag de looptijd verruimen naar tenminste 3 jaar. MOT denkt aan een looptijd van 3 jaar vanaf 1 januari 2025 - 1 januari 2028
- Het betreft een structurele loonsverhoging van 3% per 1 januari 2025
- Per 1 januari 2026 de gemiddelde loonsverhoging AWVN index Chemie over het jaar 2025
- En per 1 januari 2027 de gemiddelde loonsverhoging AWVN index Chemie over het jaar 2026.
MOT deed ook nog een ander voorstel: wanneer de looptijd van de cao ingaat per 1 april 2025 tot en met 31 maart 2028 blijft de hierboven geboden loonsverhoging in de jaren 2026 en 2027 hetzelfde, maar dan wordt de loonsverhoging per 1 april 3,3% (en niet het eerdere voorstel per 1 januari 2025 3%).
- Opkomstdagen: MOT wil het doel van de 2de opkomstdag veranderen om deze naast trainingsdoeleinden ook in te zetten voor andere werkzaamheden.
- Overwerktoeslag betalen voor deeltijders direct boven hun overeengekomen arbeidsduur: MOT is bereid om dit vanaf begin looptijd cao toe te passen.
- Regeling Vervroegd Uittreden (RVU): MOT is bereid om de RVU-regeling in te voeren mits deze regeling voldoet aan de gestelde kaders van de wet- en regelgeving.
- Generatiepactregeling en 85% dagen: MOT vindt dat er voldoende verlofregelingen en ouderenregeling bestaan. Mocht MOT een 85% regeling invoeren, dan willen zij de bestaande verlof/seniorenregelingen tegen het licht houden.
- Spaarverlofregeling: MOT is bereid om gedurende de looptijd van de cao te onderzoeken of hier mogelijkheden voor zijn. In de tussenliggende tijd stelt MOT voor om gedurende de looptijd van de cao de vervaltermijn van bovenwettelijke dagen te laten vervallen.
- Ouderschapsverlof aanvullen tot 100% van het maximum dagloon: MOT doet een eerste voorstel om dit te verhogen van 70% naar 75%.
- RSP: MOT ziet dat hier problemen in de praktijk over bestaan ten aanzien van de uitbetaling en dat hiervan de oorzaak ligt in dat de beoordelingsprocedure nog minimaal 2 maanden doorloopt in het nieuwe jaar. MOT wil dit oplossen door opnieuw de invoering van periodieken (de invoering van treden per jaar in een loongebouw) binnen het loongebouw.
- Werkgeversbijdrage en vakbondscontributie gedurende looptijd cao akkoord.
Reactie vakbonden
Er is sprake van een grote afstand tussen de voor jullie belangrijke voorstellen zoals loonsverhoging, duurzame inzetbaarheidsbeleid en RSP. We hebben jullie werkgever aangegeven dat we bereid zijn om te kijken naar de looptijd om dit uit te breiden met 9 maanden (totaal 21 maanden), maar dat er dan vanuit MOT wel flinke stappen gezet moeten worden als het gaat om het verhogen van het totale arbeidsvoorwaardenpakket en de daarbij behorende loonsverhoging. Daarnaast hebben we aangegeven dat volgens ons de cao uitgaat van totaal 2 opkomstdagen (MOT ziet dit anders) en dat we dit willen handhaven en geen nut zien om dit te veranderen.
Jouw mening is belangrijk!
Wij vragen jou om aan de kaderleden aan te geven (bijvoorbeeld via de mail) wat je van het totale voorstel/ reactie vanuit MOT vindt en met name over het voorstel om de RSP te vervangen voor een systeem van periodieken. Wij bundelen jullie meningen om de volgende cao-onderhandelingen mee te nemen voor onze reactie richting MOT.
Vervolgstappen
De volgende onderhandelingsronde staat gepland op 20 oktober. We zullen dan opnieuw aandringen op een voorstel dat recht doet aan de inzet en belangen.
Samen staan we sterk
Hoe meer leden bij Maasvlakte Olie Terminal lid zijn van CNV, hoe sterker we samen staan. Lid worden kan via: cnv.nl/lid-worden. Nodig ook je collega’s uit om lid te worden, dit kan via: www.cnv.nl/maak-een-ander-lid/.
De cao online
Je kunt alle info over de cao-onderhandelingen terugvinden op de cao-pagina: https://www.cnv.nl/industrie/chemie-en-energie/cao-maasvlakte-olie-terminal/. Daar kun je ook vragen stellen of reageren.
Mede namens Martijn den Heijer (kaderlid CNV),
Aron Foppen
Bestuurder CNV
M: 06 8191 9719
E: a.foppen@cnv.nl