Vote
As Indicated last week, this vote was necessary because we were able to agree a (small) improvement of the lump sum with Booking.com. Were we satisfied with that? Generally speaking, yes, because the entire Social Plan and the voluntary leavers scheme are at a good level by Dutch standards. It is clear that the questions you have about possible dismissal due to illness or pregnancy have our maximum attention. We will continue to point out Booking.com's responsibilities. Our lawyers are available to answer all individual questions about this. Now that the vote is positive, we will sign the Social Plan so that it is legally binding.
Request for advice
What is the use of this reorganization and what is the necessity? This is a question that must be answered primarily by the Works Council (woco). This week, they will issue their advice on the management's plans for phase 2. In it, they will indicate what they think and possibly under what conditions Booking.com may continue to implement the plans. Booking.com will then make a so-called business decision and will then communicate with you about it. As CNV, we have good contact with the Woco and we try to support where we can. Our concern is mainly with the colleagues who may have to leave, but also with the colleagues who will remain in service. Because the exact content of the Future Fit program is not yet very clear to us.
Questions and/or comments?
If anything is unclear of if you have any questions, please contact your collegue, CNV negotiation partner and Woco member Ronald van Loon (ronald.vanloon@booking.com) or undersigned.
CNV leden stemmen voor aangepast VLS en SP
Met een kleine meerderheid van de stemmen hebben de CNV leden ingestemd met de wijziging van de vrijwillige vertrekregeling en het Sociaal Plan bij Booking.com. Ook bij de andere vakorganisaties is de stemming (nipt) positief. Dat betekent dat CNV en de andere vakorganisaties betrokken kunnen blijven bij de ontwikkelingen rondom de aankomende 2e fase van de reorganisatie. De uitslag van de stemming laat echter wel veel zorgen zien die bij jullie leven over deze reorganisatie. We zullen Booking.com hier op blijven wijzen en als CNV vol inzetten op jullie belangen.
Stemming
Zoals vorige week aangegeven was deze stemming nodig omdat we met Booking.com een (kleine) verbetering van het bedrag ineens (lumpsum) konden afspreken. Waren we daarmee tevreden? Over het algemeen wel want het gehele Sociaal plan en de vrijwillige vertrekregeling is voor Nederlandse begrippen op een goed niveau. Duidelijk is dat de vragen die bij jullie leven over eventueel ontslag bij ziekte of bij zwangerschap onze maximale aandacht hebben. We zullen Booking.com op zijn verantwoordelijkheden blijven wijzen. Onze juristen zijn beschikbaar om alle individuele vragen hierover te beantwoorden. Nu de stemming positief is zullen we het Sociaal Plan gaan ondertekenen zodat het juridische bindend is.
Adviesaanvraag
Wat is het nut van deze reorganisatie en welke noodzaak heeft het? Dit is een vraag die vooral door de Ondernemingsraad moet worden beantwoord. Deze week zal het advies door hen over de plannen voor fase 2 van de directie worden uitgebracht. Daarin zullen ze aangeven wat ze vinden en eventueel onder welke voorwaarden Booking.com mag doorgaan met het uitvoeren van de plannen. Booking.com neemt dan een zogenaamd ondernemingsbesluit en zal daarover dan met jullie gaan communiceren. Als CNV hebben wij goed contact met de OR (Woco) en proberen we te ondersteunen waar we kunnen. Onze zorg zit vooral bij de collega’s die mogelijk moeten vertrekken maar daarnaast ook bij de collega’s die straks in dienst blijven. Want de exacte inhoud van het Future Fit programma is wat ons betreft nog niet erg duidelijk.
Vragen en/ of opmerkingen?
Is er iets onduidelijk of heb je vragen neem dan contact op met CNV kader- en OR lid Ronald van Loon (ronald.vanloon@booking.com) of met ondergetekende.
Marten Jukema
vakbondsbestuurder
m.jukema@cnv.nl
06-13204112