Buschauffeurs op de Qbuzz-lijn 73 (en ook op een aantal omringende lijnen) hebben geregeld te maken met intimidatie, bedreigingen en fysiek geweld. Met name van zwartrijdende 'veilige-landers'. Vakbond CNV sloeg hierover meerdere malen alarm.
Intensief overleg
In de afgelopen maanden is er intensief overleg geweest tussen alle betrokken partijen: Qbuzz, het OV-bureau, het COA, lokale overheden en vakbonden. Rook: 'Dat heeft eerder al geleid tot een aantal concrete stappen, zoals de inzet van hosts in de bussen, toezichthouders op station Emmen en direct contact tussen buschauffeurs en boa's. We hebben buschauffeur gevraagd om alle incidenten te melden, zodat er goed zicht is op de problematiek.'
Pendelbus van en naar azc Ter Apel
Een belangrijke nieuwe maatregel is dat er - los van de reguliere buslijnen van Qbuzz - een aparte pendeldienst komt tussen azc Ter Apel en station Emmen. Deze pendeldienst wordt georganiseerd door het ministerie van Justitie en Veiligheid, in samenwerking met de betrokken gemeenten. Een aparte vervoerder, Drenthe Tours, gaat de pendeldienst verzorgen. Met deze voorziening kunnen bewoners en bezoekers vrij pendelen tussen het asielzoekerscentrum in Ter Apel en station Emmen. Volgens Rook gaat dit bijdragen aan minder incidenten op de reguliere buslijnen. 'Er is nu voortdurend gedoe, vooral met zwartrijdende 'veilige-landers', die zich behoorlijk intimiderend kunnen gedragen. Daar gaan andere passagiers zich dan soms weer mee bemoeien. Dat levert bijzonder onveilige situaties op. Met die pendelbus worden de reizigersstromen fysiek gescheiden.'
Meer boa's
Daarnaast worden extra boa's ingezet in het stationsgebied van Emmen en bij bushaltes waar zich nu geregeld problemen voordoen. 'Dit moet allemaal gaan helpen', verwacht Rook. 'Maar we blijven de situatie de komende tijd wel heel strak monitoren. Als toch blijkt dat dit niet voldoende is, trekken we opnieuw aan de bel. Het belangrijkste voor ons is dat elke buschauffeur op een veilige en prettige manier z'n werk kan doen.'