Het aandeel van alle werknemers in Nederland dat onder een cao valt, daalt. Dat betekent dat deze werknemers in principe het minimumloon en minimum aantal verlofdagen kunnen krijgen zoals in de wet is vastgelegd. En niets meer. Een cao is een belangrijk middel om afspraken te maken over mantelzorg, rouw, reisvergoedingen en natuurlijk salaris en bijbehorende groeimogelijkheden. Goede arbeidsvoorwaarden én het brede maatschappelijke belang van cao’s moeten gekoesterd worden, constateren ook de Stichting van de Arbeid en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).
De rol van de vakbond bij cao-onderhandelingen
Daarom heeft CNV het project Waarde van de cao opgestart. Dit project heeft 2 doelen: de cao-dekkingsgraad verhogen (dus meer mensen onder een cao laten vallen) en meer inspraak tijdens cao-trajecten. Zodat je in jouw cao-resultaat ook terugziet wat jij en je collega’s belangrijk vinden. Noëlle Payton, bestuurder van het nieuwe CNV-project: ‘Het stigma is dat er in een cao vooral afspraken worden gemaakt voor oudere werknemers. Dat willen we veranderen. We willen ook dat mensen zich bewuster worden van de rol van een vakbond bij cao-onderhandelingen. En welke rol je zelf kunt pakken.’
3 manieren om aan een cao te komen
Kort gezegd zijn er 3 manieren om aan een cao te komen:
- Het bedrijf waar je werkt zoekt de vakbond op om een cao af te spreken
- Het bedrijf waar je werkt komt onder een cao te vallen die algemeen verbindend wordt verklaard (zie kader verderop).
- Je kaart het zelf aan bij je werkgever samen met je collega’s en de vakbond.
Maar, vertelt Noëlle, het kan op allerlei plekken blijven steken. ‘Wij willen óók dat jij een cao hebt. Dat vraagt ook iets van jou en je collega’s. We kunnen als vakbond alleen naar jouw werkgever als we die ervan kunnen overtuigen dat de werknemers graag een cao willen. En dat dit een breed gedeelde behoefte is. Je hoeft geen ondernemingsraad te hebben of daar in te zitten. De eerste stap is dat je bereid bent om jouw collega’s aan te spreken. Dat je met een groep kunt verwoorden wat je als organisatie nodig hebt.’